Vi kjempet hardt ved oppstart av 2018 for å få stans av de to foreslåtte løsningene for motorvei via Jeløy inn i regjeringserklæringen. Dette var en naturlig arena for oss siden forhandlingene ble gjennomført på Jeløy radio, akkurat der den foreslåtte broa eventuelt kommer inn.
Men det viktigste for oss har hele tiden vært å få fram vår sak til toppolitikerne som forhandlet på Jeløy radio. Det oppnådde vi til fulle. Vi var til og med eneste lobbyorganisasjon som fikk avtalt et møte med forhandlerne. Vi fikk 20 minutter til å legge fram vår sak for de nærmeste medarbeiderne til de tre partilederne. Vi har også vært svært aktive gjennom direkte henvendelser pr e-post til forhandlerne, via våre lokalpolitikerne og gjennom sosiale medier. Vi har fått bekreftet at vi har blitt lagt merke til og at alle inne på hotellet kjente til vår sak!
Nå har den nye regjeringen tiltrådt og baserer sin politikk på Jeløya-plattformen! Vi har fått forsikringer om at det som er viktig for denne regjeringen er å følge opp Nasjonal transportplan fram til neste valg. Og i Nasjonal transportplan står det ingenting om vårt prosjekt. Vi velger likevel å kjempe videre med full styrke for å få lagt prosjektet helt dødt. Vi mener det er å kaste bort skattebetalernes penger å utrede et prosjekt man ikke vil bygge uansett.
I de kommende ukene vil vi ta kontakt inn mot regjeringen og be om møter bl.a. med samferdselsministeren. Vi har også en avtale om et møte med Venstre på Stortinget i februar. Vi vil også pleie kontakt med de andre partiene på Stortinget. Vi holder dere oppdatert!
I etterkant av forhandlingene har vi hatt dette debattinnlegget på trykk i Moss avis og Moss dagblad:
Nå har den nye regjeringen tiltrådt og baserer sin politikk på Jeløya-plattformen! Vi har fått forsikringer om at det som er viktig for denne regjeringen er å følge opp Nasjonal transportplan fram til neste valg. Og i Nasjonal transportplan står det ingenting om vårt prosjekt. Vi velger likevel å kjempe videre med full styrke for å få lagt prosjektet helt dødt. Vi mener det er å kaste bort skattebetalernes penger å utrede et prosjekt man ikke vil bygge uansett.
I de kommende ukene vil vi ta kontakt inn mot regjeringen og be om møter bl.a. med samferdselsministeren. Vi har også en avtale om et møte med Venstre på Stortinget i februar. Vi vil også pleie kontakt med de andre partiene på Stortinget. Vi holder dere oppdatert!
I etterkant av forhandlingene har vi hatt dette debattinnlegget på trykk i Moss avis og Moss dagblad:
Kampen mot bro
fortsetter til vi har vunnet
I to uker har tre partiledere vært samlet på idylliske
Hotell Jeløy radio for å prøve å bli enige om å danne regjering. Hotellet
ligger i naturskjønne omgivelser i et landskapsverneområde ut mot Oslofjorden.
Om sommeren beiter flokker med hester utenfor. På regjeringens bord ligger
imidlertid et konkret motorveiprosjekt fra Statens vegvesen som vil kunne føre
til at Hotell Jeløy radio må rives og naturområdene rundt ødelegges. Statens
vegvesen har nemlig bedt samferdelsminister Solvik-Olsen om å få klarsignal til
videre utredning av to mulige motorveiløsninger via Jeløya som vil bringe 47000
kjøretøy om dagen nettopp inn i dette området. Derfor har vi kjempet hardt for
å få en stans av prosjektet inn i regjeringserklæringen. Vi tapte den saken,
men kjemper likevel videre til vi har vunnet.
En motorvei mellom Moss og Horten får umiddelbare effekter
som riving av store boligområder, men vil også gi tusenvis av mennesker en
svært belastende motorvei gjennom nabolagene og friluftsområdene sine. Søndre
Jeløy er vernet av Kongen i statsråd og er et yndet rekreasjonsområde for hele
Oslo-området. Her ligger strendene på rekke og rad, du kan fiske sjø-ørett fra
svabergene mens seilbåtene glir forbi i stillhet. Dette vil gå tapt hvis
motorveien kommer. Derfor har alle politiske partier i Østfold sagt nei til
prosjektet, alle fylkets stortingsrepresentanter, kommunestyrene i Moss og
Horten har sagt nei, Moss industri- og næringsforening har sagt nei,
fylkesmannen i Østfold har sagt nei og befolkningen har sagt nei. Konsekvensene
blir rett og slett for store for oss.
Men dette er ikke bare et prosjekt som vil være negativ for
Moss og Horten. I tillegg til at nasjonale verneområder kan bli ødelagt så er
kostnadene til prosjektet av en slik størrelse at det i seg selv er nok til at
prosjektet aldri kommer itl å bli bygget. Motorveien kan bli dobbelt så dyr som
det dyreste prosjektet i gjeldende Nasjonal transportplan; 74 milliarder i
følge Statens vegvesen. I følge samme etat er bompengepotensialet bare 21
milliarder, så det meste må dekkes av staten. Er det realistisk å binde opp
drøyt 50 milliarder av statlige veimidler i det sentrale Østlandet når veinettet
i resten av landet har store utfordringer?
Men hvordan dukket dette prosjektet opp hvis ingen vil ha
det? Historien går tilbake til den rødgrønne regjeringen der Østfold
Arbeiderparti fikk gjennomslag for at man ikke bare skulle utrede en ny løsning
over Oslofjorden ved Drøbak, men at det i tillegg skulle utredes en løsning
lengre sør. Tanken var at dette skulle løse de lokale trafikkproblemene i Moss.
Men vi kan ikke løse små, lokale trafikkproblemer med Norges dyreste
veiprosjekt. Problemene i Moss løses med bedre ferger, en løsning for
fergetrafikken i tunnel under byen og ved at det bygges en ny tunnel ved Drøbak
som avlaster byen. Alle disse prosjektene jobbes det med.
På tross av all motstand – og at det jobbes med flere andre
og langt billigere løsninger - så har Statens vegvesen bedt sin eier
Samferdselsdepartementet om å få utrede videre de to alternativene som
lokaldemokratiet allerede har sagt nei til. Vi mener dette er uakseptabelt og
at prosjektet må stanses. Videre utredninger som vegvesenet ber om er å kaste
bort skattebetalernes penger. Disse pengene kan heller brukes på å utrede
nyttigere prosjekter.
Selv om ikke prosjektet ble stanset gjennom
regjeringserklæringen, vil vi vinne denne saken til slutt. Vi tviler på at en
ny regjering som er nært knyttet til Hotel Jeløy radio vil bygge en motorvei
som vil føre til at nettopp Hotel Jeløy radio blir ubrukelig eller i verste
fall må rives. Den nye regjeringen har ingen prestisje i veiprosjektet.
Prosjektet ble ikke initiert av dere, og vi har ikke registrert noen sentrale
politikere fra Høyre, FrP eller Venstre som har snakket positivt om prosjektet.
Hvis dere stanser videre utredning nå, så vil være en god sak og frigjør midler
til andre og viktigere prosjekter. Vi ber derfor samferdselsministeren stanse
prosjektet!
Gisle Haakonsen og Jørn
Roald Wille Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
Jørgen Steen, Aksjon
Nei til kryssing av fjorden fra Karljohansvern til Jeløya
Monica Skeide Glad, Nei
til motorvei gjennom Mosseskogen
Kommentarer
Legg inn en kommentar