Gå til hovedinnhold

Kampen fortsetter

Vi kjempet hardt ved oppstart av 2018 for å få stans av de to foreslåtte løsningene for motorvei via Jeløy inn i regjeringserklæringen. Dette var en naturlig arena for oss siden forhandlingene ble gjennomført på Jeløy radio, akkurat der den foreslåtte broa eventuelt kommer inn.

Men det viktigste for oss har hele tiden vært å få fram vår sak til toppolitikerne som forhandlet på Jeløy radio. Det oppnådde vi til fulle. Vi var til og med eneste lobbyorganisasjon som fikk avtalt et møte med forhandlerne. Vi fikk 20 minutter til å legge fram vår sak for de nærmeste medarbeiderne til de tre partilederne. Vi har også vært svært aktive gjennom direkte henvendelser pr e-post til forhandlerne, via våre lokalpolitikerne og gjennom sosiale medier. Vi har fått bekreftet at vi har blitt lagt merke til og at alle inne på hotellet kjente til vår sak!

Nå har den nye regjeringen tiltrådt og baserer sin politikk på Jeløya-plattformen! Vi har fått forsikringer om at det som er viktig for denne regjeringen er å følge opp Nasjonal transportplan fram til neste valg. Og i Nasjonal transportplan står det ingenting om vårt prosjekt. Vi velger likevel å kjempe videre med full styrke for å få lagt prosjektet helt dødt. Vi mener det er å kaste bort skattebetalernes penger å utrede et prosjekt man ikke vil bygge uansett.

I de kommende ukene vil vi ta kontakt inn mot regjeringen og be om møter bl.a. med samferdselsministeren. Vi har også en avtale om et møte med Venstre på Stortinget i februar. Vi vil også pleie kontakt med de andre partiene på Stortinget. Vi holder dere oppdatert!

I etterkant av forhandlingene har vi hatt dette debattinnlegget på trykk i Moss avis og Moss dagblad:

Kampen mot bro fortsetter til vi har vunnet
I to uker har tre partiledere vært samlet på idylliske Hotell Jeløy radio for å prøve å bli enige om å danne regjering. Hotellet ligger i naturskjønne omgivelser i et landskapsverneområde ut mot Oslofjorden. Om sommeren beiter flokker med hester utenfor. På regjeringens bord ligger imidlertid et konkret motorveiprosjekt fra Statens vegvesen som vil kunne føre til at Hotell Jeløy radio må rives og naturområdene rundt ødelegges. Statens vegvesen har nemlig bedt samferdelsminister Solvik-Olsen om å få klarsignal til videre utredning av to mulige motorveiløsninger via Jeløya som vil bringe 47000 kjøretøy om dagen nettopp inn i dette området. Derfor har vi kjempet hardt for å få en stans av prosjektet inn i regjeringserklæringen. Vi tapte den saken, men kjemper likevel videre til vi har vunnet.

En motorvei mellom Moss og Horten får umiddelbare effekter som riving av store boligområder, men vil også gi tusenvis av mennesker en svært belastende motorvei gjennom nabolagene og friluftsområdene sine. Søndre Jeløy er vernet av Kongen i statsråd og er et yndet rekreasjonsområde for hele Oslo-området. Her ligger strendene på rekke og rad, du kan fiske sjø-ørett fra svabergene mens seilbåtene glir forbi i stillhet. Dette vil gå tapt hvis motorveien kommer. Derfor har alle politiske partier i Østfold sagt nei til prosjektet, alle fylkets stortingsrepresentanter, kommunestyrene i Moss og Horten har sagt nei, Moss industri- og næringsforening har sagt nei, fylkesmannen i Østfold har sagt nei og befolkningen har sagt nei. Konsekvensene blir rett og slett for store for oss.

Men dette er ikke bare et prosjekt som vil være negativ for Moss og Horten. I tillegg til at nasjonale verneområder kan bli ødelagt så er kostnadene til prosjektet av en slik størrelse at det i seg selv er nok til at prosjektet aldri kommer itl å bli bygget. Motorveien kan bli dobbelt så dyr som det dyreste prosjektet i gjeldende Nasjonal transportplan; 74 milliarder i følge Statens vegvesen. I følge samme etat er bompengepotensialet bare 21 milliarder, så det meste må dekkes av staten. Er det realistisk å binde opp drøyt 50 milliarder av statlige veimidler i det sentrale Østlandet når veinettet i resten av landet har store utfordringer?

Men hvordan dukket dette prosjektet opp hvis ingen vil ha det? Historien går tilbake til den rødgrønne regjeringen der Østfold Arbeiderparti fikk gjennomslag for at man ikke bare skulle utrede en ny løsning over Oslofjorden ved Drøbak, men at det i tillegg skulle utredes en løsning lengre sør. Tanken var at dette skulle løse de lokale trafikkproblemene i Moss. Men vi kan ikke løse små, lokale trafikkproblemer med Norges dyreste veiprosjekt. Problemene i Moss løses med bedre ferger, en løsning for fergetrafikken i tunnel under byen og ved at det bygges en ny tunnel ved Drøbak som avlaster byen. Alle disse prosjektene jobbes det med.

På tross av all motstand – og at det jobbes med flere andre og langt billigere løsninger - så har Statens vegvesen bedt sin eier Samferdselsdepartementet om å få utrede videre de to alternativene som lokaldemokratiet allerede har sagt nei til. Vi mener dette er uakseptabelt og at prosjektet må stanses. Videre utredninger som vegvesenet ber om er å kaste bort skattebetalernes penger. Disse pengene kan heller brukes på å utrede nyttigere prosjekter.

Selv om ikke prosjektet ble stanset gjennom regjeringserklæringen, vil vi vinne denne saken til slutt. Vi tviler på at en ny regjering som er nært knyttet til Hotel Jeløy radio vil bygge en motorvei som vil føre til at nettopp Hotel Jeløy radio blir ubrukelig eller i verste fall må rives. Den nye regjeringen har ingen prestisje i veiprosjektet. Prosjektet ble ikke initiert av dere, og vi har ikke registrert noen sentrale politikere fra Høyre, FrP eller Venstre som har snakket positivt om prosjektet. Hvis dere stanser videre utredning nå, så vil være en god sak og frigjør midler til andre og viktigere prosjekter. Vi ber derfor samferdselsministeren stanse prosjektet!

Gisle Haakonsen og Jørn Roald Wille Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
Jørgen Steen, Aksjon Nei til kryssing av fjorden fra Karljohansvern til Jeløya
Monica Skeide Glad, Nei til motorvei gjennom Mosseskogen



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...