- For å løse trafikkproblemene i Moss (særlig fergetrafikken) og for å gi lavere transportkostnader/reisetid for næringslivet bestilte Samferdselsdepartementet under den rødgrønne regjeringen en utredning om fast forbindelse sør i Oslofjorden, i tillegg til ved Drøbak.
- Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy ble dannet i januar 2014 da vi så at det var sannsynlig at utredningen endte med å anbefale løsninger som bille bli svært skadelige for folk, natur, næringsliv og byutvikling i Moss.
- Statens vegvesen la i november 2014 fram en konseptvalgsutredning (KVU) som konkluderte med at regjeringen bør planlegge videre både bro og tunnel mellom Horten og Moss. Konsekvensene var betydelige (les mer her), og kostnadene ble anslått til 43 milliarder kroner.
- I forbindelse med høringen av KVUen sendte Moss og Horten kommuner inn politisk vedtatte høringssvar til departementet der de krevde at det ikke ble bygget fast forbindelse etter de to foreslåtte konseptene. Konsekvensene for Moss ville være for store. Samtidig konkluderte også Moss nærings- og industriforening med at de ikke ønsket disse løsningene. Fylkesmannen i Østfold leverte også en knusende høringsuttalelse.
- I august 2015 ble Statens vegvesens rapport kvalitetssikret av regjeringens konsulenter. Deres kostnadsanslag var ennå høyere, opp mot 74 milliarder i verste fall. De anbefalte at bruløsningen skulle skrinlegges, men at tunnelen burde utredes videre. De anbefalte også at det ble utredet lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold.
- Våren 2016 bestilte Samferdselsdepartementet en tilleggsutredning fra Statens vegvesen. Utredningen er forsinket (ikke levert pr april 2017). Statens vegvesen har bekreftet at de ikke har fått beskjed om å utrede den lange tunnelen, men bare de løsningene som Moss og Horten har sagt nei til (punkt 4 over).
- De største partiene i Moss med Høyre og Ap i spissen sendte et brev til samferdselsministeren i april 2017 der de krever at tilleggsutredningen stanses.
- Parallelt med dette har Samferdselsdepartementet levert stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan som ikke inneholder et ord om fjordkrysning i planene for sine investeringer de neste 12 årene. Derimot fjerner NTP behovet for en fjordkrysning ved Moss:
- Det kommer ny riksvei 19 i tunnel under Moss, som tar fergetrafikken fra fergeleiet og mot E6 - under byen.
- Det kommer en løsning for Drøbaktunnelen, enten en bro til erstatning for den gamle tunnelen, eller en helt ny tunnel. I tillegg skal det bygges nytt veisystem mot E18 i Buskerud.
- I tillegg har fergetrafiken i Moss blitt mer effektiv. Nye, miljøvennlige ferger er satt i drift, autopass reduserer køen ved fergekaia, og de nye fergene bidrar til mindre luftforurensning i Moss og Horten.
- Vi har i debattinnlegg i Aftenposten og diverse lokalaviser krevd at samferdselsministeren griper inn og stanser tilleggsutredningen i tråd med mossepolitikernes ønske (les innlegget her).
En fjordkrysning Moss – Horten bør avvises av en rekke årsaker:
- Økonomien: Kan koste 74 milliarder, omtrent 10 ganger så mye som Statens vegvesen bruker til veiinvesteringer årlig i hele Norge
- Friluftsliv og natur: Vil ødelegge svært verdifulle natur- og friluftsområder. Både Karljohansvern og Jeløy har nasjonale verneområder som vil få betydelig inngrep fra prosjektet. Mossemarka er et av Moss sine viktigste friluftsområder. Et slikt prosjekt vil være svært skadelig for dette viktige området.
- Boligområder må rives: Det skal plasseres trafikkmaskiner både ved utkanten av Mosseskogen og i Horten. Veien fra Røysåsen må legges i kulvert (graves ned) under Mosseskogen. Dette betyr riving av et stort antall bolighus.
- Støy: Når veien er ferdig vil trafikken over fjorden øke fra dagens 5000 biler i døgnet til 46000 (kilde: Statens vegvesen). Dette vil gi støy over alt i Moss, både i boligområder og i friluftsområdene.
- Anleggsområde av episke dimensjoner: Dette var det Teknisk ukeblad har kalt situasjonen i Moss hvis prosjektet blir realisert. Hele byen blir en byggeplass i 10 år.
- Forfall: I planleggingsperioden som strekker seg over ytterlige 10 år vil de aktuelle områdene preges av forfall, slik vi har sett i Nyquistbyen mens jernbanen har blitt planlagt.
- Økonomien: Kan koste 74 milliarder, omtrent 10 ganger så mye som Statens vegvesen bruker til veiinvesteringer årlig i hele Norge
- Friluftsliv og natur: Vil ødelegge svært verdifulle natur- og friluftsområder. Både Karljohansvern og Jeløy har nasjonale verneområder som vil få betydelig inngrep fra prosjektet. Mossemarka er et av Moss sine viktigste friluftsområder. Et slikt prosjekt vil være svært skadelig for dette viktige området.
- Boligområder må rives: Det skal plasseres trafikkmaskiner både ved utkanten av Mosseskogen og i Horten. Veien fra Røysåsen må legges i kulvert (graves ned) under Mosseskogen. Dette betyr riving av et stort antall bolighus.
- Støy: Når veien er ferdig vil trafikken over fjorden øke fra dagens 5000 biler i døgnet til 46000 (kilde: Statens vegvesen). Dette vil gi støy over alt i Moss, både i boligområder og i friluftsområdene.
- Anleggsområde av episke dimensjoner: Dette var det Teknisk ukeblad har kalt situasjonen i Moss hvis prosjektet blir realisert. Hele byen blir en byggeplass i 10 år.
- Forfall: I planleggingsperioden som strekker seg over ytterlige 10 år vil de aktuelle områdene preges av forfall, slik vi har sett i Nyquistbyen mens jernbanen har blitt planlagt.
Kommentarer
Legg inn en kommentar