I sin iver etter å arrestere oss i faktafeil, glemmer Svenson at de momentene han viser til i sitt innlegg baserer seg på en bru over Mossesundet på 32 meter. Kystverket anbefaler derimot 54 meter for å unngå at Aker solutions må legge ned. Boligområdet på Mosseskogen ligger på bare 50 meter. Man trenger ikke mer utredning for å skjønne at dette vil føre til at det blir umulig å få en slik vei i tunnel under Mosseskogen. Statens vegvesen har måtte velge mellom å ”drepe” Aker solutions eller Mosseskogen. De valgte å ”drepe” Aker solutions. Arild Svenson ønsker å utrede videre hvem av disse som skal ”drepes”.
Svenson peker på at Statens vegvesens utredning er mangelfull. Det er vi helt enig i. Den nevner ikke bøkeskogen på Rosnes med ett ord, selv om motorveien skal komme inn der. Den nevner ikke gravrøysene på Røysåsen eller at hus på Mosseskogen må rives ved en bru på 52 meter over Mossesundet. Utredningen gir nøkterne fakta om at det må kreves inn 22 milliarder kroner i bompenger i Moss og Horten. De kunne godt utdypet at dette vil bety lammende høy takst i bomstasjoner både på Jeløy og Mosseskogen. Alle disse manglene ved Statens vegvesens utredning er imidlertid ikke faktorer som gir større sannsynlighet for at bru blir spiselig. Det gir enda større grunn til å legge hele prosjektet dødt.
Mer utredning er ikke bra for Moss. Det vil føre til usikkerhet og stagnasjon i Moss i tiår framover, blant annet fordi det blir usikkerhet om våre beste utviklingsområder Peterson-tomta, Kongsåsen, Perlebukta og Røysåsen. Det blir usikkerhet i dagens boligområder på Rosnes og Mosseskogen. Det blir usikkerhet om Moss bys største fortinn, nemlig gode bo- og leveområder. Så Arild Svenson og Moss FrP, vi trenger ikke mer fakta. Det Moss trenger er ro om å utvikle byen videre til en god by!
Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
Jørn Roald Wille
Gisle Haakonsen
Kommentarer
Legg inn en kommentar