Gå til hovedinnhold

Nyhetsklipp

Utvalgte nyhetsklipp og debattartikler

Debattartikler

·       Kampen fortsetter til vi har vunnet! (Moss avis, 17.1.2018 og Moss dagblad 16.1)
·       Et hån mot demokratiet (Moss avis, Gjengangeren m.fl., 10.11.2017) 
·       Vil Solvik-Olsen bruke 74 milliarder på en motorvei ingen vil ha? (lang versjon i Moss dagblad 20.4.2017 og Moss avis 21.4.2017)
·       Vil Solvik-Olsen bruke 74 milliarder på en motorvei ingen vil ha? (kort versjon i Aftenposten, 20.4.2017)
·       Statens vegvesen fortsetter utredning mot folkets vilje (Moss avis 7.3.2017)
·       Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss (Aftenposten, Moss avis, Gjengangeren, Østlandets blad, februar 2016)
·       Planene om bro eller tunnel fra Horten til Moss må legges døde (Aftenposten, 19.08.2015 og Moss avis, 24.08.2015)
·       Regjeringen må stanse fjordkrysning (Klassekampen, Teknisk ukeblad, Moss avis, Moss dagblad m.f.)
·       Wiborgs gavepakke (Moss avis og Fredrikstad blad, 26.02.2015)
·       Hva med Mosseskogen, FrP? (Moss dagblad, 23.02.2015)
·       Trenger vi utrede motorvei gjennom Mosseskogen (Moss avis, 21.02.2015)
·       Nå må vi stå sammen for Moss (Moss avis, 05.02.2015)
·       Perleporten, en ferjefri forbindelse (Moss avis, 14.01.2015)
·       Feil metode bør stoppe fjordkrysning (Moss avis, 07.01.2015)
·       Vil FrP, Ap og KrF gi oss 30 år med ulemper? (Moss avis, 06.01.2015)
·       Moss må stå sammen om bru (Moss avis, 02.12.2014)
·       Fjordkrysning er ikke vinn-vinn (Moss avis, 26.11.2014)
·       Bro til det hinsidige (VG, 25.11.2014)
·       Om å forstå den teksten man leser (Moss avis, 07.03.2015)

Nyhetssaker

·       Overrakte Mossegaver til toppolitikerne (Dagsavisen Østfold, 13.01.2018)
·       Aksjonsgruppen overrakte gaver til Erna, Siv og Trine (Moss avis, 11.01.2018)
·       Kjemper mot bru via Jeløy (Moss avis, 8.1.2018)
·       Forblir på barrikadene (Moss avis, kun papir, 7.1.2018)
·       Huset hvor regjeringsforhandlingene skjer kan bli jevnet med jorda (Dagsavisen Østfold 6.1.2018)
·       Legg det dødt nå! (Moss avis, 13.11.2017)
·       Håper løsningen parkeres (Moss avis, kun papir, 14.6.2017)
·       Si nei nå (Moss avis, 12.04.2016)
·       Ekspertene vil droppe bru mellom Moss og Horten (Teknisk ukeblad, 02.09.2015)
·       Uavhengig rapport: Anbefaler tunnel Horten-Moss (Aftenposten, 02.09.2015)
·       Villige til å gi slipp på bro (Moss dagblad, 02.09.2015)
·       Anbefaler ikke bru over fjorden (Moss avis, 02.09.2015)
·       Ferjefritt på dagsorden (Moss avis, 24.08.2015)
·       Ferjefri løsning er ikke med i planene fram til 2050 (Moss avis, 26.03.2015)
·       Bru er et luftslott (ikke på nett) (Tønsbergs blad m.fl. 20.03.2015)
·       Har opplevd tilsvarende utspill tidligere (Moss avis, 09.03.2015) 
·       Vil ikke ha firefelts motorvei på Jeløy (Moss avis, 07.03.2015)
·       Vil utrede motorvei over Jeløy (Moss avis, 07.03.2015)
·       Østfold og Vestfold krangler om bro (ikke på nett) (Aftenposten 03.03.2015)
·       Nesten ingen støtter Veivesenets forslag (Aftenposten, 28.02.2015)
·       Broaktivistene retter blikket mot Oslo (Moss avis, 25.02.2015)
·       Frykter at Moss kan bli gedigent veikryss (Moss avis, 23.02.2015)
·       Politisk brubygging (Moss dagblad, 21.02.2015)
·       Vi kan lære mye av Moss (Moss dagblad, 11.02.2015)
·       Dette er en tøyseundersøkelse (Moss avis, 06.02.2015)
·       Slik vil aksjonistene stoppe broene over Oslofjorden (Teknisk ukeblad, 11.01.2015)
·       Broen står på skjev grunn (Moss dagblad, 20.12.2014)
·       Vil ikke bli overkjørt (Moss dagblad, 02.12.2014)
·       Kan svelge en tunnel, men tåler ikke bru (Moss avis 23.11.2014)
·       Klare til slaget om Jeløya (Moss dagblad, 01.11.2014)

I tillegg en lang rekke andre artikler som ikke er på nett, bl.a. Aftenposten, Dagsavisen m.v.

Opptak og innlegg fra folkemøtet på Kirkeparken i 2015

·       Se alle innleggene fra folkemøtet (eksterne lenker til Moss avis): Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy v/Gisle Haakonsen    http://www.moss-avis.no/tv/3-DD61ADF8.html

Andre presseoppslag fra folkemøtet:
·       Statens vegvesen v/prosjektleder Anders Jordbakke http://www.moss-avis.no/tv/3-C489FAA0.html 
·       NHO Østfold v/regiondirektør Espen N. Evensen http://www.moss-avis.no/tv/3-B8DB8F9F.html
·       Naturvernforbundet i Østfold v/Haakon Borch http://www.moss-avis.no/tv/3-27F86219.html
·       Nei til motorvei gjennom Mosseskogen v/Monica Skeide Glad http://www.moss-avis.no/tv/3-C065FC44.html
·       En kveld med følelser: http://www.moss-avis.no/En_kveld_med_f_lelser-5-67-24221.html
·       Nei og atter nei til bru: http://www.moss-avis.no/Nei_og_atter_nei_til_bru-5-67-23945.html




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...