Gå til hovedinnhold

Argumenter

Først dimensjonene: Brua skal komme inn fra Horten via en kunstig øy ved Gullholmen. Brua vil bli 80 meter høy og har brutårn på 300 meter. Rødsåsen er til sammenligning 70 meter og Gullholmen er ca. 20 meter. Dette blir dominerende. Det blir betydelig støy fra brua inn over hele vestre Jeløy, et område som fra før er helt stille. Også Rosnes og Mosseskogen får mye støy... Trafikken blir svært stor: Det er anslått at brua vil få 46000 biler. Dagens E6 har ca. 30000 kjøretøy til sammenligning (2015) og veien fra Kransen og mot Esso har 17000 kjøretøy. Brua skal altså få tre ganger så mange.


Den kunstige øya vil kunne hindre skipstrafikken og småbåtene.

Figuren over viser hvordan Statens vegvesen sine konsulenter ser for seg en broløsning, laget i forbindelse med innsalg av prosjektet. Alle vet at virkeligheten sjelden er like fin som på reklameplakatene. Erik Lindberg har laget bildet nedenfor som viser en annen mulighet. Det kan like gjerne bli som på illustrasjonen nedenfor. Her tror vi han faktisk har undervurdert dimensjonene.


Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav til utredningen (KVUen) at det ikke skal være inngrep i store nasjonale verneområder. Det brytes ved Jeløy radio med sykkelbru og veianlegg fra Gullholmsundet og opp. Figuren under viser hvordan det må anlegges et sykkelveianlegg. Dette deler opp hele landskapsvernområde i to. Det må vel kalles et inngrep?



Fra vestre Jeløy vil veien gå i tunnel videre under Jeløy som kommer ut ved Rosnes et sted. Her er det fornminner, friluftsområde og bøkeskog. Ordet bøkeskog er ikke nevnt i utredningen.
Over Mossesundet er det planlagt bru fra roklubben over til Røysåsen. Denne vil være synlig fra Moss sentrum, og støy fra de 46000 bilene vil høres svært godt!
Brua vil gå relativt rask inn i fjell på begge siden, men vil åpenbart gjøre en del skade likevel.

Men det er et viktig men: Brua er bare 32 meter høy.
Aker solutions sier at de trenger 54 meter høyde for å ta inn de største skipene. Og hva med annen nyetableringer? Skal vi hindre all fremtidig næringsliv som er avhengig av store skip?
Statens vegvesen har bare utredet en bru på 32 meter. En bru på 54 meter vil trolig ta med seg boligområdene ved Røysåsen og Mosseskogen og en mye større del av skogsområdene på Rosnes. Boligområdet på Mosseskogen ligger på bare 50 meters høyde?
Uansett: Statens vegvesen sier at veien skal opp i dagen ved Tykkemyr. Tunnelen kommer kanskje ut i boligområdet på Jutulveien eller Buveien, men her har ikke Statens vegvesen vært presise. Det er uanset tenkt et gigantisk veikryss ikke langt fra Verket skole. 
I områdene i umiddelbar nærhet av brua over Mossesundet ligger noen av de mest spennende utviklingsområdene i Moss. Hva vil skje med verdien av disse nå? Hvem vil kjøpe bolig av Høegh eiendom nå i Kongsåsen? Hva skjer med Peterson-området når det går opp for folk at de kan bli nabo til en kjempe motorveibro? Brua kommer farlig nær. Den såkalte Perlebukta eller Rosnesjordet får brua bare et steinkast unna og hva med de nye fine boligene på Røysåsen? Bildet nedenfor viser hvordan denne brua kan bli sett fra Bryggekanten i Moss sentrum.


HVA BLIR EFFEKTENE FOR MOSS?

Vi kan ikke se at det er sannsyneliggjort med bakrunn i fakta at en fjordkrysning vil ha særlig positive effekter for Moss. Og om det kommer noen positive effekter ut av dette, så vil de komme etter 30 år med ulemper: 
- Først skal det planlegges i ti år, så bygges i 5 år, så bompenger i minst 15 år som fører til at ingen lokale vil bruke brua (kilde: Statens vegvesens KVU).
- I mellomtiden blir det uvisshet. Hvem vil kjøpe bolig på Røysåsen nå? Bydeler vil forfalle. Se bare hvordan forfall har preget området ved Moss stasjon de siste 15 årene.

- I anleggsperioden vil det kjøre tusenvis av lastebiler med stein fra tunnelene gjennom byen vår. Jeløy og Mosseskogen blir anleggsområde
- Når tunnelen er ferdig vil vi se ødelagte friluftsområder og boligområder
- Støy i hele byen fra 46000 kjøretøy.

Når det gjelder støy, så sier tilhengerne: "Jammen om 30 år vil alle biler være elbiler og de støyer jo ikke". Dette er feil. Elbiler er stillegående når de kjøres i byene i 20 km/timen. Når elbilene går i 80 km/timen har dekkstøy tatt over og de støyer akkurat like mye som andre biler.

Disse boligene på Rosnes annonseres nå. De vil neppe stige i verdi når brua kan komme rett ved siden av...

MEN HVA ER ARGUMENTENE TIL TILHENGERNE? (OG HVA ER FAKTA)
Argumenter:

- Brua knytter Moss og Horten mer sammen
- Brua gir flere arbeidsplasser
- Brua vil løse trafikkproblemene i Moss sentrum
Vi tok en faktasjekk. Det viser seg at alle disse tre argumentene tilbakevises av Statens vegvesen...
1. Tilhengerne: Denne brua knytter Moss og Horten mer sammen
Fakta:
- Med bompenger forsvinner all lokaltrafikk, i følge KVU
2. Tilhengerne: Brua gir flere arbeidsplasser
Fakta:
- I følge KVU får vi 400 nye arbeidsplasser, altså nær null

- Men Aker solutions må legge ned
- Vi mister også mulighet for nyetableringer av arbeidsplasser som krever skipstransport
3. Tilhengerne: Denne brua vil løse trafikkproblemene i sentrum
Fakta:
- Man trenger ikke bygge bru til Horten for å løse trafikkproblemene i Moss sentrum
- KVUen er tydelig på at det må bygges ny riksvei 19 uavhengig av hvilken løsning som velges for fjordkrysning.

AVSLUTNINGSVIS
Det er ikke sånn at de som er tilhengere av fjordkrysning ønsker vekst og velstand i Moss og Norge, mens de som er mot ønsker stagnasjon og nedgang. Vi motstanderne mener tvert i mot at Statens vegvesens forslag er lammende for byen og vil sette all vekst på vent i 30 år. Det har ikke Moss råd til.
Vi ser nå en gryende optimisme i Moss. Vi ser at det er mulig å få til en løsning for ferjetrafikken og vi skal få jernbanen i tunnel under byen. Den gamle jernbanelinja kan bli et parkdrag gjennom byen. Vi skal utvikle Petersontomta til et spennende område. Det er mange av oss som allerede føler en økende stolthet over å bo i Moss. Vi må ikke ødelegge dette momentumet ved å tilføre ny usikkerhet.
Det er mange viktige prosjekter som berører Moss nå, og det er behov for å stå sammen. Vi må spørre oss om det viktigste samferdselsprosjektet for Moss å bli kvitt den eksisterende trafikken eller å tilføre ny. Svaret på det er selvsagt at det viktigste samferdselsprosjektet ikke kan være å føre 46000 nye biler inn i kommunen. Vi mener politikerne i byen må samle seg om legge riksvei 19 i tunnel under byen. Det vil løse byens problemer og er et realistisk prosjekt å få til.


Våren 2017 er Nasjonal transportplan lagt frem. Der løses de utfordringene som fjordkrysningen opprinnelig var tenkt å løse: 

- Det kommer ny riksvei 19 i tunnel under Moss, som tar fergetrafikken fra fergeleiet og mot E6 - under byen. 
- Det kommer en løsning for Drøbaktunnelen, enten en bro til erstatning for den gamle tunnelen, eller en helt ny tunnel. I tillegg skal det bygges nytt veisystem mot E18 i Buskerud.

I tillegg har fergetrafiken i Moss blitt mer effektiv. Nye, miljøvennlige ferger er satt i drift, autopass reduserer køen ved fergekaia, og de nye fergene bidrar til mindre luftforurensning i Moss og Horten.

Disse løsningene som allerede er vedtatt eller er på plass fjerner behovet for en fjordkrysning Moss-Horten, og samfunnet kan spare de 74 milliardene som prosjektet kan koste.










Nøkkelord:fjordkrysning, fjordkryssing, Oslofjorden, Anders Jordbakke, Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen, Vegdirektoratet, Ketil Solvik-Olsen, Samferdselsdepartementet, Finansdepartementet, KVU, KS1, Jeløy, Moss, Horten, Karljohansvern, 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...