Først dimensjonene: Brua skal komme inn fra Horten via en kunstig øy
ved Gullholmen. Brua vil bli 80 meter høy og har brutårn på 300 meter. Rødsåsen
er til sammenligning 70 meter og Gullholmen er ca. 20 meter. Dette blir
dominerende. Det blir betydelig støy fra brua inn over hele vestre Jeløy,
et område som fra før er helt stille. Også Rosnes og Mosseskogen får mye
støy... Trafikken blir svært stor: Det er anslått at brua vil få 46000 biler.
Dagens E6 har ca. 30000 kjøretøy til sammenligning (2015) og veien fra Kransen
og mot Esso har 17000 kjøretøy. Brua skal altså få tre ganger så mange.
Den kunstige øya vil kunne hindre skipstrafikken og småbåtene.
Figuren over viser hvordan Statens
vegvesen sine konsulenter ser for seg en broløsning, laget i forbindelse med
innsalg av prosjektet. Alle vet at virkeligheten sjelden er like fin som på
reklameplakatene. Erik Lindberg har laget bildet nedenfor som viser en annen
mulighet. Det kan like gjerne bli som på illustrasjonen nedenfor. Her tror vi
han faktisk har undervurdert dimensjonene.
Samferdselsdepartementet satte som
et absolutt krav til utredningen (KVUen) at det ikke skal være inngrep i store
nasjonale verneområder. Det brytes ved Jeløy radio med sykkelbru og veianlegg
fra Gullholmsundet og opp. Figuren under viser hvordan det må anlegges et
sykkelveianlegg. Dette deler opp hele landskapsvernområde i to. Det må vel
kalles et inngrep?
Fra vestre Jeløy vil veien gå i tunnel videre under Jeløy som kommer ut
ved Rosnes et sted. Her er det fornminner, friluftsområde og bøkeskog. Ordet
bøkeskog er ikke nevnt i utredningen.
Over Mossesundet er det planlagt bru fra roklubben over til Røysåsen.
Denne vil være synlig fra Moss sentrum, og støy fra de 46000 bilene vil høres
svært godt!
Brua vil gå relativt rask inn i
fjell på begge siden, men vil åpenbart gjøre en del skade likevel.
Men det er et viktig men: Brua er bare 32 meter høy.
Aker solutions sier at de trenger 54 meter høyde for å ta inn de
største skipene. Og hva med annen nyetableringer? Skal vi hindre all fremtidig
næringsliv som er avhengig av store skip?
Statens vegvesen har bare utredet en bru på 32 meter. En bru på 54
meter vil trolig ta med seg boligområdene ved Røysåsen og Mosseskogen og en mye
større del av skogsområdene på Rosnes. Boligområdet på Mosseskogen ligger på
bare 50 meters høyde?
Uansett: Statens vegvesen sier at veien skal opp i dagen ved Tykkemyr.
Tunnelen kommer kanskje ut i boligområdet på Jutulveien eller Buveien, men her
har ikke Statens vegvesen vært presise. Det er uanset tenkt et gigantisk
veikryss ikke langt fra Verket skole.
I områdene i umiddelbar nærhet av
brua over Mossesundet ligger noen av de mest spennende utviklingsområdene i
Moss. Hva vil skje med verdien av disse nå? Hvem vil kjøpe bolig av Høegh
eiendom nå i Kongsåsen? Hva skjer med Peterson-området når det går opp for folk
at de kan bli nabo til en kjempe motorveibro? Brua kommer farlig nær. Den
såkalte Perlebukta eller Rosnesjordet får brua bare et steinkast unna og hva
med de nye fine boligene på Røysåsen? Bildet nedenfor viser hvordan denne brua kan bli sett fra Bryggekanten i Moss sentrum.
HVA BLIR EFFEKTENE FOR MOSS?
Vi kan ikke se at det er
sannsyneliggjort med bakrunn i fakta at en fjordkrysning vil ha særlig positive
effekter for Moss. Og om det kommer noen positive effekter ut av dette, så vil
de komme etter 30 år med ulemper:
- Først skal det planlegges i ti år,
så bygges i 5 år, så bompenger i minst 15 år som fører til at ingen lokale vil
bruke brua (kilde: Statens vegvesens KVU).
- I mellomtiden blir det uvisshet.
Hvem vil kjøpe bolig på Røysåsen nå? Bydeler vil forfalle. Se bare hvordan
forfall har preget området ved Moss stasjon de siste 15 årene.
- I anleggsperioden vil det kjøre
tusenvis av lastebiler med stein fra tunnelene gjennom byen vår. Jeløy og
Mosseskogen blir anleggsområde
- Når tunnelen er ferdig vil vi se
ødelagte friluftsområder og boligområder
- Støy i hele byen fra 46000 kjøretøy.
Når det gjelder støy, så sier tilhengerne: "Jammen om 30 år vil
alle biler være elbiler og de støyer jo ikke". Dette er feil. Elbiler er
stillegående når de kjøres i byene i 20 km/timen. Når elbilene går i 80
km/timen har dekkstøy tatt over og de støyer akkurat like mye som andre biler.
Disse boligene på Rosnes annonseres
nå. De vil neppe stige i verdi når brua kan komme rett ved siden av...
MEN HVA ER
ARGUMENTENE TIL TILHENGERNE? (OG HVA ER FAKTA)
Argumenter:
- Brua knytter Moss og Horten mer
sammen
- Brua gir flere arbeidsplasser
- Brua vil løse trafikkproblemene i Moss sentrum
Vi tok en faktasjekk. Det viser seg at alle disse tre argumentene
tilbakevises av Statens vegvesen...
1. Tilhengerne: Denne brua knytter
Moss og Horten mer sammen
Fakta:
- Med bompenger forsvinner all
lokaltrafikk, i følge KVU
2. Tilhengerne: Brua gir flere
arbeidsplasser
Fakta:
- I følge KVU får vi 400 nye
arbeidsplasser, altså nær null
- Men Aker solutions må legge ned
- Vi mister også mulighet for
nyetableringer av arbeidsplasser som krever skipstransport
3. Tilhengerne: Denne brua vil løse
trafikkproblemene i sentrum
Fakta:
- Man trenger ikke bygge bru til
Horten for å løse trafikkproblemene i Moss sentrum
- KVUen er tydelig på at det må bygges ny riksvei 19 uavhengig av
hvilken løsning som velges for fjordkrysning.
AVSLUTNINGSVIS
Det er ikke sånn at de som er tilhengere av fjordkrysning ønsker vekst
og velstand i Moss og Norge, mens de som er mot ønsker stagnasjon og nedgang.
Vi motstanderne mener tvert i mot at Statens vegvesens forslag er lammende for
byen og vil sette all vekst på vent i 30 år. Det har ikke Moss råd til.
Vi ser nå en gryende optimisme i Moss. Vi ser at det er mulig å få til
en løsning for ferjetrafikken og vi skal få jernbanen i tunnel under byen. Den
gamle jernbanelinja kan bli et parkdrag gjennom byen. Vi skal utvikle
Petersontomta til et spennende område. Det er mange av oss som allerede føler
en økende stolthet over å bo i Moss. Vi må ikke ødelegge dette momentumet ved å
tilføre ny usikkerhet.
Det er mange viktige prosjekter som
berører Moss nå, og det er behov for å stå sammen. Vi må spørre oss om det
viktigste samferdselsprosjektet for Moss å bli kvitt den eksisterende trafikken
eller å tilføre ny. Svaret på det er selvsagt at det viktigste
samferdselsprosjektet ikke kan være å føre 46000 nye biler inn i kommunen. Vi mener
politikerne i byen må samle seg om legge riksvei 19 i tunnel under byen. Det
vil løse byens problemer og er et realistisk prosjekt å få til.
Våren 2017 er Nasjonal transportplan
lagt frem. Der løses de utfordringene som fjordkrysningen opprinnelig var tenkt
å løse:
- Det kommer ny riksvei 19 i tunnel
under Moss, som tar fergetrafikken fra fergeleiet og mot E6 - under byen.
- Det kommer en løsning for
Drøbaktunnelen, enten en bro til erstatning for den gamle tunnelen, eller en
helt ny tunnel. I tillegg skal det bygges nytt veisystem mot E18 i Buskerud.
I tillegg har fergetrafiken i Moss
blitt mer effektiv. Nye, miljøvennlige ferger er satt i drift, autopass
reduserer køen ved fergekaia, og de nye fergene bidrar til mindre luftforurensning
i Moss og Horten.
Disse løsningene som allerede er
vedtatt eller er på plass fjerner behovet for en fjordkrysning Moss-Horten, og
samfunnet kan spare de 74 milliardene som prosjektet kan koste.
Nøkkelord:fjordkrysning, fjordkryssing,
Oslofjorden, Anders Jordbakke, Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen,
Vegdirektoratet, Ketil Solvik-Olsen, Samferdselsdepartementet,
Finansdepartementet, KVU, KS1, Jeløy, Moss, Horten, Karljohansvern,
Kommentarer
Legg inn en kommentar