Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag
til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette
prosjektet legges inn i regjeringserklæringen.
Statens vegvesens planer om bygging av
en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i
Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre
motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det
symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at
landskapsvernområdet rundt ødelegges.
Av et tjuetalls ulike mulige traseer
foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss
til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige
verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74
milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal
transportplan, Hordfast. Prosjektet er så stort og så lite viktig for
regjeringen at de ikke har funnet plass til det i sine planer for de neste 12
årene.
Konsekvensene av de foreslåtte løsningene
ville også vært svært negative for folk, næringsliv og natur. Regjeringspartiens
Østfold-representanter på Stortinget samt Østfold Venstre står tydelig på vår
side. Samtlige partier i Østfold er nå negative til planene. Kommunestyret i
Moss sa nei til planene og også Horten har vedtatt at de foreslåtte traseene
ikke skal bygges, lokalt næringsliv er i mot, befolkningen er i mot,
fylkesmannen er i mot. Men regjeringen har ikke villet stanse prosjektet.
Vi mener
derfor at Nei til motorvei via Jeløy må inn i regjeringserklæringen. Vi er
kjent med at både Høyre, FrP og Venstre i Østfold har spilt dette inn til sine
moderpartier. Vi har også kontaktet partilederne direkte og invitert oss selv
til møte mens de er på Jeløya.
Mer om hvor saken står nå:
Det er foreslått to fjordkrysninger
i Oslofjorden. En ved Drøbak som ligger i NTP og en ved Horten-Moss. Den siste
er det altså unison motstand mot, men prosjektet lever likevel videre og det
kastes bort store summer til utredning. Vi har fått tak i et brev som Statens
vegvesen har sendt til Samferdselsministeren. Der anbefaler etaten utrolig nok
at prosjektet tvert i mot utredes videre med full styrke. Statens vegvesen
understreker i brevet at de ønsker en tilleggsutredning som bare skal se videre
på de to alternativene som er avvist av vertskommunene. Ingen andre
alternativer skal utredes. Vegvesenet ønsker tvert i mot å fokusere på måter å
gjøre de to løsningene via Jeløy billigere på. Billigere løsninger for staten
betyr at lokalbefolkningen må ta større belastning. At de ikke ønsker å utrede
noe annet enn de løsningene som lokalpolitikerne i vertskommunene har sagt nei
til er ikke annet enn et hån mot lokaldemokratiet.
I brevet ber Statens vegvesen blant
annet om å se på annen ilandføring enn via kunstige øyer. Dette betyr i
klartekst å la brua treffe land ved Jeløy Radio i stedet for den dyre, kunstige
øya i Gullholmsundet (sundet ved Jeløy radio). Vi har fått tilgang til kart som
viser at Statens vegvesen tidligere har ønsket å la brua lande ved Tronvik gård
før veien vil forsvinne inn i fjell under Tronvikskogen. Mellom der ligger i
dag et boligområde ved Tronvikstranda som i så fall vil måtte rives. Tror
Statens vegvesen at prosjektet blir mer spiselig for vertskommunene ved å sørge
for enda mer rasering?
Den eneste løsningen som Høyre, FrP
og dere støttepartiene på Stortinget (Østfold-partiene) har signalisert er
spiselig, er langtunnel helt fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold. Dette er ikke
en løsning som Statens vegvesen ønsker.
I brevet ber de om å få slippe å
utrede dette videre. De vil heller bruke tid på å beskrive ulempene ved slike
tunneler. Statens vegvesen vil altså samle argumenter mot en løsning som
regjeringspartiene ønsker.
Lokalt i Østfold har både Høyre, FrP
og Venstre lovet at de skal jobbe for at Nei til fjordkrysning via Jeløy skal
komme inn i en eventuell regjeringserklæring. Nå skal det - passende nok -
forhandles på Jeløy radio. Vi håper derfor selvsagt at vi skal bli hørt denne
gangen. Ikke nøl med å ta kontakt med oss.
Kommentarer
Legg inn en kommentar