Gå til hovedinnhold

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!



  1. En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes.
  2. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes.
  3. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill…
  4. En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder.
  5. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Trafikken blir nesten ti ganger så stor som med dagens ferge. Klimagassutslipp vil øke og Moss vil få en forverring av luftkvaliteten.
  6. Statens vegvesen peker på at en bro vil bli mer lønnsom hvis det bygges en avkjøring på Jeløya (ved Rosnes). Det vil føre til så stor trafikk at Gimleveien må utvides til fire felt. Boliger vil rives. Jeløy blir en trafikkmaskin...
  7. Fra Jeløy vil det måtte bygges en bro fra Rosnes til Røysåsen. Statens vegvesen har foreslått denne så lav at skip til Aker solutions ikke vil komme under. En slik løsning setter hele bedriften i fare.
  8. Veien fra Røysåsen til Tigerplassen via Mosseskogen kommer svært tett på flotte friluftsområder ved Molbekk og kulturminner på Røysåsen
  9. Veien vil måtte legges i en kulvert under Mosseskogen. Dette betyr at deler av boligområdet må rives og veien graves ned.
  10. Et av argumentene for fjordkrysning var å knytte de to arbeidsmarkedene sammen. Statens vegvesen har imidlertid ikke funnet at en bro vil skape nevneverdig mange nye jobber i regionen. Tvert imot setter de Aker solutions i fare.
  11. Alle partier i Moss støtter oss. Hele østfoldbenken på Stortinget støtter oss. Fylkesmannen i Østfold er svært kritisk til planene til vegvesenet. Moss nærings- og industriforening støtter oss.

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...