Gå til hovedinnhold

Full seier for aksjonsgruppa: Det blir ingen motorvei via Jeløy

Høsten 2018 vant vi en full seier over det planlagte motorveiprosjektet som ville ha ødelagt Jeløy og Mosseskogen, samt deler av Horten. Etter fem års intens kamp seiret aksjonen til slutt. 

I et brev til Statens vegvesen skriver Samferdselsdepartementet bl.a.: 
"SD legger til grunn at det ikke er aktuelt med en (...)utredning for en mulig fast forbindelse mellom Moss og Horten nå. Veidirektoratet vil kunne ta saken opp på nytt senere dersom det kommer ny informasjon som tilsier behov for en (...) utredning".
Aksjonsgruppas reaksjon var selvsagt svært positiv. – Dette er en full seier for alle som er glade i Moss og Horten, uttalte Gisle Haakonsen i Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy til Aftenposten da nyheten ble kjent. - Dette er en seier for natur- og friluftsinteresserte, siden nasjonalt verdifulle områder nå sikres. Dette er også en seier for innbyggerne som slipper å få 47.000 biler i døgnet inn på «dørstokken». Det er også en seier for alle som mener at 80 milliarder kroner kan brukes på viktigere prosjekter fremover.
Fra folkemøtet på Kirkeparken i 2015.


På spørsmål om aksjonsgruppa nå blir nedlagt er vårt svar at aktiviteten legges på is, men at vi kommer til å være klare til kamp igjen på kort varsel hvis det skulle komme politiske signaler eller vedtak som gjenopptar bruprosjektet til Jeløy. Og vi er forberedt på at saken kan dukke opp igjen.
Aksjonsgruppa takker for et godt samarbeid med alle partier lokalt som raskt samlet seg om vår sak, det samme gjaldt hele Østfoldbenken på Stortinget. Næringslivet og lokale organisasjoner har også bidratt og ikke minst vil vi takke for alle heiaropene vi har fått i løpet av de fem årene dette har tatt. 

Tusen takk alle sammen! 

Les mer i Aftenposten her eller Dagsavisen og NRK. Moss avis hadde også fyldig dekning i sin papiravis.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...