Konsulentene i Oslo Economics har, som vi tidligere har påvist, fått lov til å beregne hvor mye man sparer på å bygge motorveien over fjorden uten å ta hensyn til landskapsvernområdet på Jeløy (les vår sak her eller hos Moss avis). I Moss avis 9. mars går ordfører Tage Pettersen ut og kaller konsulentenes ønske for galematias. FrPs Arild Svenson har også klargjort i samme avis at dette er helt uaktuelt for FrP (les her). Vi mener at den delen av utredningen som gjelder å regne på kostnadene ved å bygge vei i vernede områder må stanses umiddelbart.
Vi er glade for klargjøringen. Det betyr at ingen partier i Moss, heller ikke FrP, vil gå med på en slik løsning.
Vi har spurt Oslo Economics konkret om hva de regner på. Svaret fra leder Rolf Sverre Asp er langt fra konkret, men derimot generelt og upresist: "Vi snur alle steiner for så langt som mulig å få belyst nytten og kostnadene ved de ulike konseptene. Rammene for analysen er gitt av våre oppdragsgivere, Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, og resultatet av våre vurderinger og beregninger vil bli offentliggjort når KS1-rapporten blir offentligjort".
Det er imidlertid ikke riktig at rammene er gitt av oppdragsgiver. For det var Oslo Economics selv som ba om å få regne på hvor mye billigere en løsning med motorvei gjennom landskapsvernområdet er. De spurte oppdragsgiverne om lov til å ta med dette i utredningen, og de fikk lov. Begrunnelsen for å regne på dette, var i følge brevet vi tidligere har omtalt at det absolutte kravet til KVU om å ikke tillate varige inngrep i de store nasjonale verneområdene ikke var forankret i "overordnede dokumenter". Dette er selvsagt feil. Søndre Jeløy fikk status som landskapsvernområde i 1983. Det skjedde gjennom en såkalt Kongelig resolusjon. Man finner ikke så mye mer overordnet dokument enn det...
I denne saken har Oslo Economics sammen med Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet tatt seg til rette. Den delen av utredningen som gjelder å regne på kostnadene ved å bygge vei i vernede områder må stanses umiddelbart.
Vi er glade for klargjøringen. Det betyr at ingen partier i Moss, heller ikke FrP, vil gå med på en slik løsning.
Vi har spurt Oslo Economics konkret om hva de regner på. Svaret fra leder Rolf Sverre Asp er langt fra konkret, men derimot generelt og upresist: "Vi snur alle steiner for så langt som mulig å få belyst nytten og kostnadene ved de ulike konseptene. Rammene for analysen er gitt av våre oppdragsgivere, Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, og resultatet av våre vurderinger og beregninger vil bli offentliggjort når KS1-rapporten blir offentligjort".
Det er imidlertid ikke riktig at rammene er gitt av oppdragsgiver. For det var Oslo Economics selv som ba om å få regne på hvor mye billigere en løsning med motorvei gjennom landskapsvernområdet er. De spurte oppdragsgiverne om lov til å ta med dette i utredningen, og de fikk lov. Begrunnelsen for å regne på dette, var i følge brevet vi tidligere har omtalt at det absolutte kravet til KVU om å ikke tillate varige inngrep i de store nasjonale verneområdene ikke var forankret i "overordnede dokumenter". Dette er selvsagt feil. Søndre Jeløy fikk status som landskapsvernområde i 1983. Det skjedde gjennom en såkalt Kongelig resolusjon. Man finner ikke så mye mer overordnet dokument enn det...
I denne saken har Oslo Economics sammen med Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet tatt seg til rette. Den delen av utredningen som gjelder å regne på kostnadene ved å bygge vei i vernede områder må stanses umiddelbart.
Kommentarer
Legg inn en kommentar