Gå til hovedinnhold

Oslo Economics tar seg til rette - utredningen må stanses

Konsulentene i Oslo Economics har, som vi tidligere har påvist, fått lov til å beregne hvor mye man sparer på å bygge motorveien over fjorden uten å ta hensyn til landskapsvernområdet på Jeløy (les vår sak her eller hos Moss avis). I Moss avis 9. mars går ordfører Tage Pettersen ut og kaller konsulentenes ønske for galematias. FrPs Arild Svenson har også klargjort i samme avis at dette er helt uaktuelt for FrP (les her). Vi mener at den delen av utredningen som gjelder å regne på kostnadene ved å bygge vei i vernede områder må stanses umiddelbart. 

Vi er glade for klargjøringen. Det betyr at ingen partier i Moss, heller ikke FrP, vil gå med på en slik løsning. 

Vi har spurt Oslo Economics konkret om hva de regner på. Svaret fra leder Rolf Sverre Asp er langt fra konkret, men derimot generelt og upresist: "Vi snur alle steiner for så langt som mulig å få belyst nytten og kostnadene ved de ulike konseptene. Rammene for analysen er gitt av våre oppdragsgivere, Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, og resultatet av våre vurderinger og beregninger vil bli offentliggjort når KS1-rapporten blir offentligjort"

Det er imidlertid ikke riktig at rammene er gitt av oppdragsgiver. For det var Oslo Economics selv som ba om å få regne på hvor mye billigere en løsning med motorvei gjennom landskapsvernområdet er. De spurte oppdragsgiverne om lov til å ta med dette i utredningen, og de fikk lov. Begrunnelsen for å regne på dette, var i følge brevet vi tidligere har omtalt at det absolutte kravet til KVU om å ikke tillate varige inngrep i de store nasjonale verneområdene ikke var forankret i "overordnede dokumenter". Dette er selvsagt feil. Søndre Jeløy fikk status som landskapsvernområde i 1983. Det skjedde gjennom en såkalt Kongelig resolusjon. Man finner ikke så mye mer overordnet dokument enn det... 

I denne saken har Oslo Economics sammen med Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet tatt seg til rette. Den delen av utredningen som gjelder å regne på kostnadene ved å bygge vei i vernede områder må stanses umiddelbart. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...