Gå til hovedinnhold

Hvorfor jobber vi så aktivt med denne saken akkurat nå?

Noen har spurt om hvorfor vi hele tiden snakker om motorveien når det ikke pågår konkret utredning akkurat nå. Nedenfor følger en forklaring på hvorfor det likevel er viktig med fullt trykk nå:
- I Norge er det slik at prosjekter av denne typen tar veldig mange år (tiår) fra ideen kommer til det startes å bygge. Det er lettest å påvirke prosjektet før regjeringen velger såkalt konsept (hovedalternativ) for prosjektet. For motorveien betyr et slikt konseptvalg å bestemme seg for om man skal ha bro eller tunnel ved Moss, om man skal fortsette med ferge eller kanskje ha bro ved Hurum. Det konkrete konseptvalget er ikke tatt, men Statens vegvesens klare anbefaling er å jobbe videre med bro og tunnel via Jeløy/Mosseskogen. Det er nå vi kan påvirke dette valget. Etter konseptvalget er hovedlinjene lagt og det blir veldig mye vanskeligere å påvirke prosessen.
- Fram til konseptvalg er tatt, ligger saken hos samferdselsministeren som ansvarlig statsråd i regjeringen. Det er han som kan bestemme om prosjektet avsluttes eller om det skal jobbes videre med et bestemt konsept. Det siste må forankres i regjeringen.
- Det norske systemet for bygging av store prosjekter er slik:
1. først lages det en konseptvalgutredning (KVU) som bretter ut ulike alternativer. Det lages en anbefaling av konsept.
2. KVU kvalitetssikres av en konsulent. De regner på nytt på kostnadene og kommer med en anbefaling av konsept.
3. Saken går til regjeringen som skal ta stilling til hvilket konsept som skal utredes videre.
4. Etter dette kommer det gjerne år med videre utredning og planlegging
5. Til sist kommer prosjektet inn i Nasjonal transportplan og det settes av penger til bygging i statsbudsjettet. For en motorvei via Jeløy vil byggestart trolig skje 10 år etter at konseptvalg er tatt. Det er derfor ingen grunn til å ha prosjektet med i NTP ennå.
- Vi har passert punkt 1 og 2 over. Etter dette har SD bedt om en tilleggsutredning og vegvesenet skrev i april 2017 brev hvor de foreslo en konkretisering av dette oppdraget. Der foreslo de blant annet at det kun er de to løsningene via Jeløy som skal utredes. Lang tunnel fra E6 til E18 vil de ikke utrede, men de vil gjerne bidra med argumenter for hvorfor denne løsningen ikke bør bygges.
- Vi forholder oss til at vi nå er mellom punkt 2 og 3.
- I følge Tønsbergs blad før jul skal de komme en avklaring i første kvartal. Det kan være et feilsitat om noe som egentlig handler om Drøbak, men vi vet ikke.
- Da Moss avis intervjuet Solvik-Olsen på Jeløy radio trakk han selv opp motorvei via Jeløy som noe som må utredes.
- Slik den norske forvaltningen fungerer vil en statsråd før eller siden måtte svare på et brev han har fått fra en etat. Når han svarer Statens vegvesen, er vi opptatt av at det svaret skal bli at prosjektet legges dødt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...