Noen har spurt om hvorfor vi hele tiden snakker om motorveien når det ikke pågår konkret utredning akkurat nå. Nedenfor følger en forklaring på hvorfor det likevel er viktig med fullt trykk nå:
- I Norge er det slik at prosjekter av denne typen tar veldig mange år (tiår) fra ideen kommer til det startes å bygge. Det er lettest å påvirke prosjektet før regjeringen velger såkalt konsept (hovedalternativ) for prosjektet. For motorveien betyr et slikt konseptvalg å bestemme seg for om man skal ha bro eller tunnel ved Moss, om man skal fortsette med ferge eller kanskje ha bro ved Hurum. Det konkrete konseptvalget er ikke tatt, men Statens vegvesens klare anbefaling er å jobbe videre med bro og tunnel via Jeløy/Mosseskogen. Det er nå vi kan påvirke dette valget. Etter konseptvalget er hovedlinjene lagt og det blir veldig mye vanskeligere å påvirke prosessen.
- Fram til konseptvalg er tatt, ligger saken hos samferdselsministeren som ansvarlig statsråd i regjeringen. Det er han som kan bestemme om prosjektet avsluttes eller om det skal jobbes videre med et bestemt konsept. Det siste må forankres i regjeringen.
- Fram til konseptvalg er tatt, ligger saken hos samferdselsministeren som ansvarlig statsråd i regjeringen. Det er han som kan bestemme om prosjektet avsluttes eller om det skal jobbes videre med et bestemt konsept. Det siste må forankres i regjeringen.
- Det norske systemet for bygging av store prosjekter er slik:
1. først lages det en konseptvalgutredning (KVU) som bretter ut ulike alternativer. Det lages en anbefaling av konsept.
2. KVU kvalitetssikres av en konsulent. De regner på nytt på kostnadene og kommer med en anbefaling av konsept.
3. Saken går til regjeringen som skal ta stilling til hvilket konsept som skal utredes videre.
4. Etter dette kommer det gjerne år med videre utredning og planlegging
5. Til sist kommer prosjektet inn i Nasjonal transportplan og det settes av penger til bygging i statsbudsjettet. For en motorvei via Jeløy vil byggestart trolig skje 10 år etter at konseptvalg er tatt. Det er derfor ingen grunn til å ha prosjektet med i NTP ennå.
1. først lages det en konseptvalgutredning (KVU) som bretter ut ulike alternativer. Det lages en anbefaling av konsept.
2. KVU kvalitetssikres av en konsulent. De regner på nytt på kostnadene og kommer med en anbefaling av konsept.
3. Saken går til regjeringen som skal ta stilling til hvilket konsept som skal utredes videre.
4. Etter dette kommer det gjerne år med videre utredning og planlegging
5. Til sist kommer prosjektet inn i Nasjonal transportplan og det settes av penger til bygging i statsbudsjettet. For en motorvei via Jeløy vil byggestart trolig skje 10 år etter at konseptvalg er tatt. Det er derfor ingen grunn til å ha prosjektet med i NTP ennå.
- Vi har passert punkt 1 og 2 over. Etter dette har SD bedt om en tilleggsutredning og vegvesenet skrev i april 2017 brev hvor de foreslo en konkretisering av dette oppdraget. Der foreslo de blant annet at det kun er de to løsningene via Jeløy som skal utredes. Lang tunnel fra E6 til E18 vil de ikke utrede, men de vil gjerne bidra med argumenter for hvorfor denne løsningen ikke bør bygges.
- Vi forholder oss til at vi nå er mellom punkt 2 og 3.
- I følge Tønsbergs blad før jul skal de komme en avklaring i første kvartal. Det kan være et feilsitat om noe som egentlig handler om Drøbak, men vi vet ikke.
- Da Moss avis intervjuet Solvik-Olsen på Jeløy radio trakk han selv opp motorvei via Jeløy som noe som må utredes.
- I følge Tønsbergs blad før jul skal de komme en avklaring i første kvartal. Det kan være et feilsitat om noe som egentlig handler om Drøbak, men vi vet ikke.
- Da Moss avis intervjuet Solvik-Olsen på Jeløy radio trakk han selv opp motorvei via Jeløy som noe som må utredes.
- Slik den norske forvaltningen fungerer vil en statsråd før eller siden måtte svare på et brev han har fått fra en etat. Når han svarer Statens vegvesen, er vi opptatt av at det svaret skal bli at prosjektet legges dødt!
Kommentarer
Legg inn en kommentar