Gå til hovedinnhold

Aksjonsgruppas velgerhjelp

Oppdatering 03.09.2015: Moss FrP sier også nå Nei til fjordkrysning via Jeløy og Mosseskogen!

Det er snart kommunevalg og mange er i tenkeboksen for å finne ut hvilket parti de skal stemme på. Vi har stilt toppkandidatene fra alle partier noen spørsmål om fjordkrysning. Vår velgerhjelp viser at det er særlig ett parti man bør være forsiktig med å stemme på hvis man er opptatt av å bevare Jeløy og Mosseskogen uten motorvei, nemlig Fremskrittspartiet.

Det er gledelig å se at det nesten er full enighet blant partiene i Moss om at Statens vegvesens foreslåtte bru og tunnel ikke skal bygges. Fremskrittspartiet er derimot eneste parti som sier ja til vegvesenets anbefaling. Vi sier derfor til velgerne at hvis du er opptatt av fjordkrysning og vil det beste for Moss, så bør du ikke stemme FrP. Hvilket annet parti du velger er avhengig av smak og behag.

Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy er en tverrpolitisk organisasjon og vårt mandat er å kjempe mot alle løsninger for fjordkrysning som berører Jeløy og Mosseskogen. Vi vil imidlertid argumentere mot ethvert parti eller organisasjon som ønsker bru eller tunnel som betyr inngrep på Jeløy eller Mosseskogen. Vi gir ingen vurdering av det enkelte parti, med unntak å peke på partier som ikke er enig med aksjonsgruppens syn; at Statens vegvesens anbefalinger om bru eller tunnel via Jeløy må legges døde. Alle andre partier enn FrP svarer i tråd med vårt mandat.

Konklusjon av velgerhjelpen:
·         FrP er eneste parti som ønsker en videre utredning av motorvei via Jeløy og Mosseskogen
·         Alle partier unntatt FrP sier nei til en løsning via Jeløy og Mosseskogen (Statens vegvesens anbefaling).
·         Alle partier unntatt FrP støtter et forbedret ferjetilbud og riksvei 19 i tunnel.

Faktaboks: Resultater fra spørsmålene:
·         Hvis du sier nei til ferjefri fjordkrysning og samtidig vil ha forbedret fergetilbud og legge ferjetrafikken under bakken, stem MDG, SV eller Rødt
·         Hvis du sier nei til forslaget om motorvei til Jeløy og Mosseskogen, men at det bør utredes videre ved Hurum, stem Ap
·         Hvis du sier nei til forslaget om motorvei til Jeløy og Mosseskogen, men ønsker en lang tunnel helt fra Vestfold og til Mosseporten/E6, stem Høyre, Venstre eller KrF
·         MDG, SV, Rødt, Ap, Høyre og Venstre ønsker å fjerne trafikkaoset gjennom byen ved å legge riksvei 19 under bakken samt å få et forbedret ferjetilbud. FrP ønsker ikke ønsker dette på grunn av bompengemotstand.

Resultater fra den enkelte kandidat (høyreklikk på bildet for å få opp større versjon i ny fane/vindu)




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...