Gå til hovedinnhold

August - en viktig måned for oss

Det er varslet at den såkalte kvalitetssikringsrapporten (KS1) som regjeringen har bestilt kommer nå i august. Den inneholder blant annet en ny anbefaling om hvilket konsept regjeringen bør velge. Det kan være Moss-Horten, men det kan også være et helt annet. Vi vil markere oss nasjonalt i forbindelse med at denne rapporten lanseres.

Lokalt vil vi få fram tydeligere standpunkt fra enkeltkandidater til kommunevalget. Vi har stilt en rekke spørsmål til de fem øverste kandidatene fra alle partier og bedt om svar innen 20. august. Vi oppdaterer nettsiden med alle svar når de er klare. Vi har spurt om følgende:

1) Ønsker du en ferjefri fjordkrysning mellom Moss og Horten? JA / NEI 
A) Hvis JA, spesifiser hvordan krysning du ønsker (for eksempel lang tunnel fra E6 til E18): _______________________

2) Ønsker du en ferjefri fjordkrysning et annet sted enn Moss? JA / NEI
A) Hvis JA, spesifiser hvor: _________________

3) Ønsker du forbedret ferjetilbud samt ferjetrafikken i tunnel under Moss (som regjeringen har sagt det blir)? JA / NEI
Statens vegvesen har vudert fire konsepter for kryssing av Oslofjorden, blant annet forbedret fejedrift og bru eller tunnel mellom Horten og Karljohansvern. De to siste forutsetter bru videre over Mossesundet.

4) Støtter du videre utredning som anbefalt av Statens vegvesen (K3 bru eller K4 tunnel) mellom Karljohansvern, Jeløy og Mosseskogen?

5) Hvis nei på spm 4): Hvor i Mossedistriktet bør bru eller tunnel i så fall komme?


6) Er det aktuelt med fjorkrysning via Horten-Moss uten jernbane?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...