Gå til hovedinnhold

Alle partier i Moss sier Nei til fjordkrysning via Jeløy og Mosseskogen

Etter at Moss Fremskrittsparti snudde 3. september sier nå alle partier i Moss nei til fjordkrysning via Jeløy. Også FrP ved Ulf Leistein bekrefter at de sier nei til de to konseptene K3 bru og K4 tunnel Moss-Horten. FrP vil heller jobbe for en lang tunnel som kommer ut så nær E6 ved Mosseporten som mulig. Dette er veldig gledelig, mener aksjonsgruppa.

Nå står kommunen samlet om ønsket om å avvise de to foreslåtte løsningene. Vi mener regjeringen snarlig bør ta en beslutning om dette og samtidig vurdere om det er grunnlag for en lang tunnel. Aksjonsgruppa har ikke mandat til å kjempe verken for eller mot en lang tunnel, men er opptatt av at heller ikke denne skal gi belastning for Jeløy og Mosseskogen. De ulike partiene har forskjellig syn på lang tunnel. Mens Ap, SV, Rødt og MDG også sier nei til lang tunnel ved Moss, sier Høyre, KrF, Venstre og FrP ja. Vi håper partiene uansett uenighet om langsiktig løsning kan bli enige om at Moss trenger en kortsiktig løsning, og den heter RV19 i tunnel under byen og forbedret fergetilbud med miljøvennlige ferger.

Dette mener partiene i Moss:



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...