Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016:
Skrinlegg
veiprosjektet mellom Horten og Moss
Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på
Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel
fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed
fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig
vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag,
den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge
friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de
ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer
enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte
kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier
nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som
regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen.
Initiativet til prosjektet kom opprinnelig fra lokalt hold,
det skulle løse de betydelige problemene som finnes i Moss med fergetrafikken.
For Statens vegvesen har imidlertid næringslivets behov vært prosjektutløsende,
fordi fjorden oppleves som en barriære og dagens løsning koster næringslivet
tid og penger. Vi mener begge disse behovene er i ferd med å finne sin løsning,
og Norge kan spare over 70 milliarder kroner. I Moss har nemlig regjeringen satt
i gang planlegging av to tunneler som skal flytte fergetrafikken under byen. Og
for næringslivet, så vil det tvinge seg fram en løsning for Drøbak-forbindelsen
og veiløsning videre mot Drammen. Vi vil ikke blande oss inn i hvilken løsning
som bør velges for kryssing ved Drøbak, men en løsning er ventet snarlig på
grunn av EU-krav. Med en ny og fremtidsrettet løsning ved Drøbak, vil
næringslivets behov for å få fram gods fra Vestlandet mot Europa være dekket.
For lastebiler som kommer fra vestlandet via Drammen og skal videre mot
Svinesund, er det uinteressant om krysningen skjer ved Drøbak eller Moss.
På vegne av våre 5000 medlemmer krever vi at regjeringen
legger de to foreslåtte løsningene for tunnel og bru døde. Vi utfordrer
samtidig alle partier på Stortinget til å klargjøre sitt syn på en
Moss-Horten-forbindelse.
Aksjon Nei til
fjordkrysning via Jeløy
Gisle Haakonsen
Jørn Roald Wille
Kommentarer
Legg inn en kommentar