Gå til hovedinnhold

Hva skjer våren 2017?

Samferdselsdepartementet bestilte i 2016 en tilleggsutredning om de to kryssingene av Oslofjorden, Drøbak og Moss-Horten. Utredningen for Drøbak er levert, mens den for Moss-Horten er utsatt til sommeren 2017. Det har kommet ut veldig lite (null) info om hva tilleggsutredningen konkret skal vurdere nærmere. Oppdragsbrevet konkretiserer ikke om det skal utredes lang eller kort tunnel, om også bro (som konsulentene anbefalte ble lagt død i forrige runde) skal utredes osv. Vi har derfor stilt Statens vegvesen, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet v/statsråden spørsmål om dette, men de nekter å svare. (Oppdatert 07.03.2017: Statens vegvesen bekrefter at de kun utreder de to samme alternativene som Moss og Horten kommuner allerede har sagt nei til. Aksjonsgruppa oppfordrer bystyret i Moss til å kreve endring av oppdraget fra Samferdselsdepartementet)

Oppdragsbrevet (se nederst i saken) er lite konkret, men spesifiserer bl.a. at "for tilleggsutredningene settes det krav til at
- Konsekvenser knyttet til verneområder, øvrige naturverdier, friluftslivsinteresser, nærmiljøinteresser og kulturmiljø/kulturminner må redegjøres for på en fullgod måte.
- Det skal gis en vurdering av muligheter for eventuelle kostnadseffektive avbøtende tiltak knyttet til verneområder og eventuelle andre sårbare områder."
Det kan dermed se ut som om det ikke noe absolutt krav lenger at det ikke skal bli varige inngrep i de store verneområdene, slik det var i forrige utredning. Dette er alvorlig.

Aksjonsgruppens vurdering er at en utredning kan være knyttet til tre ulike typer konsepter:
1.      De to konseptene som allerede er utredet (bru/tunnel Karljohansvern-Jeløy og kort bru Jeløy-fastlands-Moss)
2.      Lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold
3.      Andre alternativer sør og nord for Moss (kan kombineres med jernbane)

Alternativ 1: Dette konseptet har alle partier i Moss samt flertallet i Horten sagt nei til, næringslivet i Moss er mot og innbyggerne er mot. Det har rett og slett alt for mange negative sider. Vi kan ikke se hvordan en videre utredning av disse konseptene vil kunne gi konsepter som blir mer spiselige, all den tid en motorvei må innom Jeløy. Hvis disse konseptene tas med videre i utredningen vil støyen om prosjektet fortsette.

Alternativ 2: Kvalitetssikringsrapporten som regjeringen mottok pekte på at lang tunnel også bør utredes videre. Vi i aksjonsgruppen har sagt at vi ikke vil motsette oss en slik lang tunnel så lenge den ikke skader Jeløy/Mosseskogen.

Alternativ 3: Vi ønsker ikke å dytte prosjektet over på andre, men ser at det er krefter som jobber for å få dette prosjektet andre steder (sør og nord for Jeløy), blant annet av hensyn til muligheten for å få med jernbane.

En lang tunnel (alternativ 2) vil være en løsning som ikke vår aksjonsgruppe vil kjempe imot. Vi har hatt en uhøytidelig spørreundersøkelse som viser at en tredel av våre 5400 tilhengere faktisk ønsker en slik lang tunnel, selv om de fleste ønsker fortsatt fergedrift og løsning for riksvei 19.

Aksjonsgruppen kommer til å følge denne saken ut over våren og sommeren. Etter at tilleggsutredningen er levert vil regjeringen sende den til så kalt ekstern kvalitetssikring (KS1), som vil gjennomføres av private konsulenter (team av både samfunnsøkonomer og ingeniører). De vil trolig ikke komme med sin rapport før mot slutten av 2017 (tidligst). Regjeringen vil ikke ta stilling til eventuell fjordkrysning før etter dette, altså mest sannsynlig i 2018. Aksjonsgruppen vil derfor gjøre denne saken til et tema i stortingsvalgkampen somme/høst 2017.







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...