Samferdselsdepartementet bestilte i 2016 en tilleggsutredning om de to kryssingene av Oslofjorden, Drøbak og Moss-Horten. Utredningen for Drøbak er levert, mens den for Moss-Horten er utsatt til sommeren 2017. Det har kommet ut veldig lite (null) info om hva tilleggsutredningen konkret skal vurdere nærmere. Oppdragsbrevet konkretiserer ikke om det skal utredes lang eller kort tunnel, om også bro (som konsulentene anbefalte ble lagt død i forrige runde) skal utredes osv. Vi har derfor stilt Statens vegvesen, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet v/statsråden spørsmål om dette, men de nekter å svare. (Oppdatert 07.03.2017: Statens vegvesen bekrefter at de kun utreder de to samme alternativene som Moss og Horten kommuner allerede har sagt nei til. Aksjonsgruppa oppfordrer bystyret i Moss til å kreve endring av oppdraget fra Samferdselsdepartementet)
Oppdragsbrevet (se nederst i saken) er lite konkret, men spesifiserer bl.a. at "for tilleggsutredningene settes det krav til at
- Konsekvenser knyttet til verneområder, øvrige naturverdier, friluftslivsinteresser, nærmiljøinteresser og kulturmiljø/kulturminner må redegjøres for på en fullgod måte.
- Det skal gis en vurdering av muligheter for eventuelle kostnadseffektive avbøtende tiltak knyttet til verneområder og eventuelle andre sårbare områder."
Det kan dermed se ut som om det ikke noe absolutt krav lenger at det ikke skal bli varige inngrep i de store verneområdene, slik det var i forrige utredning. Dette er alvorlig.
Aksjonsgruppens vurdering er at en utredning kan være knyttet til tre ulike typer konsepter:
Oppdragsbrevet (se nederst i saken) er lite konkret, men spesifiserer bl.a. at "for tilleggsutredningene settes det krav til at
- Konsekvenser knyttet til verneområder, øvrige naturverdier, friluftslivsinteresser, nærmiljøinteresser og kulturmiljø/kulturminner må redegjøres for på en fullgod måte.
- Det skal gis en vurdering av muligheter for eventuelle kostnadseffektive avbøtende tiltak knyttet til verneområder og eventuelle andre sårbare områder."
Det kan dermed se ut som om det ikke noe absolutt krav lenger at det ikke skal bli varige inngrep i de store verneområdene, slik det var i forrige utredning. Dette er alvorlig.
Aksjonsgruppens vurdering er at en utredning kan være knyttet til tre ulike typer konsepter:
1. De to
konseptene som allerede er utredet (bru/tunnel Karljohansvern-Jeløy og kort bru
Jeløy-fastlands-Moss)
2. Lang tunnel
fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold
3. Andre alternativer
sør og nord for Moss (kan kombineres med jernbane)
Alternativ 1: Dette konseptet har alle partier i Moss samt
flertallet i Horten sagt nei til, næringslivet i Moss er mot og innbyggerne er
mot. Det har rett og slett alt for mange negative sider. Vi kan ikke se hvordan
en videre utredning av disse konseptene vil kunne gi konsepter som blir mer
spiselige, all den tid en motorvei må innom Jeløy. Hvis disse konseptene tas
med videre i utredningen vil støyen om prosjektet fortsette.
Alternativ 2: Kvalitetssikringsrapporten som regjeringen
mottok pekte på at lang tunnel også bør utredes videre. Vi i aksjonsgruppen har
sagt at vi ikke vil motsette oss en slik lang tunnel så lenge den ikke skader
Jeløy/Mosseskogen.
Alternativ 3: Vi ønsker ikke å dytte prosjektet over på
andre, men ser at det er krefter som jobber for å få dette prosjektet andre
steder (sør og nord for Jeløy), blant annet av hensyn til muligheten for å få
med jernbane.
En lang tunnel (alternativ 2) vil være en løsning som ikke
vår aksjonsgruppe vil kjempe imot. Vi har hatt en uhøytidelig
spørreundersøkelse som viser at en tredel av våre 5400 tilhengere faktisk ønsker
en slik lang tunnel, selv om de fleste ønsker fortsatt fergedrift og løsning
for riksvei 19.
Aksjonsgruppen kommer til å følge denne saken ut over våren og sommeren. Etter at tilleggsutredningen er levert vil regjeringen sende den til så kalt ekstern kvalitetssikring (KS1), som vil gjennomføres av private konsulenter (team av både samfunnsøkonomer og ingeniører). De vil trolig ikke komme med sin rapport før mot slutten av 2017 (tidligst). Regjeringen vil ikke ta stilling til eventuell fjordkrysning før etter dette, altså mest sannsynlig i 2018. Aksjonsgruppen vil derfor gjøre denne saken til et tema i stortingsvalgkampen somme/høst 2017.
Kommentarer
Legg inn en kommentar