Gå til hovedinnhold

Statens vegvesen fortsetter utredning mot folkets vilje (Moss avis 7.3.2017)

I 2014 anbefalte Statens vegvesen at både bru og tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og videre til Mosseskogen skulle planlegges videre. Etter dette bestilte regjeringen en kvalitetssikringsrapport som konkluderte med at broa burde legges død, mens tunellen kunne planlegges videre. I tillegg ble det anbefalt å utrede en lang tunnel helt fra E6 til E18, siden de to andre løsningene hadde alt for mange negative konsekvenser.

Sommeren 2016 bestilte Samferdselsdepartementet en tilleggsutredning. Vi regnet med at denne skulle utrede den lange tunnelen fra E6 til E18, siden Moss og Hortens bystyrer har sagt nei til de to andre løsningene. Etter gjentatte forsøk på å få både departementet og Statens vegvesen i tale har nå Statens vegvesen endelig svart på hva de utreder: De bekrefter nå at det ikke er en langtunnel fra E18 til E6 som blir utredet, men departementet jobber videre med de alternativene som hele Moss er imot. Dette må det politiske miljøet i Moss og Østfold reagere skarpt på. Det er ingen vits i å utrede løsninger som ikke Moss og Horten vil ha og som næringslivet, befolkning og miljømyndigheter er mot.

Vi kjenner til at i første versjon av utredningen av en fergefriforbindelse ønsket Statens vegvesen en løsning uten kunstig øy i Gullholmsundet.  Broen fra Horten skulle da gå inn i landskapsvernområdet, og så ned i kulvert, tett ved rekkehusene på Tronvik, slik at området fra Tronvik gård og forbi Tronvikstranda måtte graves opp og bebyggelsen rives. Åpner departementet opp igjen for dette alternativet i sin vage formulering? En slik løsning vil åpenbart gjøre broalternativet mer samfunnsøkonomisk lønnsomt, men for Moss blir det en katastrofe. For som vi har påpekt mange ganger, det vil få svært negative konsekvenser for Gullholmen, Gullholmsundet og landskapsvernområdet.

Alt som gjelder Oslofjordforbindelsen tar lang tid, men i det stille jobber nå veimyndighetene sakte og systematisk for en løsning som alle i Moss er imot. Dette er udemokratisk. Alle vi som er imot motorvei fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen må nå fastholde det standpunktet.  Står vi sammen vil det være vanskelig å vedta en utbygging som alle i Moss er imot. Vi som er glad i Moss må kreve at samferdselsminister Solvik-Olsen presiserer at det er lang tunnel som skal utredes, og ikke alternativer som Moss kommune allerede har sagt nei til. Vi i aksjonsgruppa gir oss i hvert fall ikke.

Jørn Roald Wille, Daniel Giske og Siri Lothe

Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...