Gå til hovedinnhold

Vil Solvik-Olsen bruke 74 milliarder på en motorvei ingen vil ha?

Debattinnlegg i Aftenposten 20. april 2017 (forkortet utgave), Moss avis 21/4 og Moss dagblad 20/4

Enkelte har ivret for en ny motorvei over Oslofjorden som både skal gjøre det enklere for tungtrafikken fra Vestlandet og som samtidig løse de betydelige trafikkproblemene fergetrafikken skaper gjennom Moss sentrum. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Konsekvensene ville av de foreslåtte løsningene ville vært svært negative for folk, næringsliv og natur. Derfor har både Moss og Horten kommuner vedtatt at de foreslåtte traseene ikke skal bygges. Etter dette har også regjeringens egen kvalitetsikrer anbefalt at broløsningen skrinlegges og at det heller utredes en lengre tunnel helt fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold, nettopp for å unngå de mest negative konsekvensene ved prosjektet.

For noen måneder siden ble det kjent at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens departement har bestilt en tilleggsutredning før regjeringen skal ta sin beslutning om eventuell utbygging av motorveien. Vi antok at det var den lange tunnelen som skulle utredes, altså den eneste løsningen som ikke vertskommunene allerede har sagt nei til. Vi har imidlertid nå fått bekreftet fra Statens vegvesen at de ikke har til hensikt å utrede dette alternativet, men vil konsentrere seg om de to løsningene Moss og Horten ikke vil ha.

I mellomtiden har samferdselsministeren lagt frem ny Nasjonal transportplan. Der foreslår regjeringen og samarbeidspartiene ny vei fra fergeleiet i Moss til E6 og de vil bygge ny tunnel eller bru ved Drøbak, samt forbindelse derfra helt til Lier. Dette er smarte og relativt sett billige løsninger som vil være bra for både næringsliv og lokal byutvikling. Prosjektene løser de to utfordringene som vi pekte på innledningsvis: Fergefri løsning for tungtrafikken og reduserte trafikkproblemer gjennom Moss sentrum.

I lys av dette er det naturlig at regjeringen revurderer behovet for en tilleggsutredning av de to løsningene fra Moss til Horten med en kostnad på opp mot 74 milliarder kroner, altså nesten dobbelt så dyrt som det dyreste prosjektet i Nasjonal transportplan. Er det greit at transportetatene fortsetter å utrede løsninger som lokaldemokratiene allerede har fattet lovlige vedtak mot? Dette er udemokratisk, og samferdselsministeren må gripe inn. Vi registrerer med glede at de største partiene i Moss bystryre, med Høyre og Arbeiderpartiet i spissen, har skrevet brev til Solvik-Olsen og krevd at tilleggsutredningen stanses. Denne utredningen er sløsing med skattebetalernes penger. Utfordringene som motorveien var tenkt å løse løses allerede med prosjekter som ligger inne i regjeringens egen transportplan. Hvis de ser gjenværende utfordringer, så kan de begrense tilleggsutredningen til lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold. Det er også negative sider med et slikt prosjekt, men de er tross alt mye færre.

Jørn Roald Wille, Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
Monica Skeide Glad, Nei til motorvei gjennom Mosseskogen
Jørgen Steen, Aksjon Nei til krysning av fjorden fra Karljohansvern til Jeløy


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...