Debattinnlegg i Aftenposten 20. april 2017 (forkortet utgave), Moss avis 21/4 og Moss dagblad 20/4
Enkelte
har ivret for en ny motorvei over Oslofjorden som både skal gjøre det enklere
for tungtrafikken fra Vestlandet og som samtidig løse de betydelige
trafikkproblemene fergetrafikken skaper gjennom Moss sentrum. Av et tjuetalls
ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller
tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært
nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Konsekvensene ville av de
foreslåtte løsningene ville vært svært negative for folk, næringsliv og natur.
Derfor har både Moss og Horten kommuner vedtatt at de foreslåtte traseene ikke skal
bygges. Etter dette har også regjeringens egen kvalitetsikrer anbefalt at
broløsningen skrinlegges og at det heller utredes en lengre tunnel helt fra E6
i Østfold til E18 i Vestfold, nettopp for å unngå de mest negative
konsekvensene ved prosjektet.
For
noen måneder siden ble det kjent at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens
departement har bestilt en tilleggsutredning før regjeringen skal ta sin
beslutning om eventuell utbygging av motorveien. Vi antok at det var den lange
tunnelen som skulle utredes, altså den eneste løsningen som ikke vertskommunene
allerede har sagt nei til. Vi har imidlertid nå fått bekreftet fra Statens
vegvesen at de ikke har til hensikt å utrede dette alternativet, men vil
konsentrere seg om de to løsningene Moss og Horten ikke vil ha.
I
mellomtiden har samferdselsministeren lagt frem ny Nasjonal transportplan. Der
foreslår regjeringen og samarbeidspartiene ny vei fra fergeleiet i Moss til E6
og de vil bygge ny tunnel eller bru ved Drøbak, samt forbindelse derfra helt
til Lier. Dette er smarte og relativt sett billige løsninger som vil være bra
for både næringsliv og lokal byutvikling. Prosjektene løser de to utfordringene
som vi pekte på innledningsvis: Fergefri løsning for tungtrafikken og reduserte
trafikkproblemer gjennom Moss sentrum.
I
lys av dette er det naturlig at regjeringen revurderer behovet for en
tilleggsutredning av de to løsningene fra Moss til Horten med en kostnad på opp
mot 74 milliarder kroner, altså nesten dobbelt så dyrt som det dyreste
prosjektet i Nasjonal transportplan. Er det greit at transportetatene
fortsetter å utrede løsninger som lokaldemokratiene allerede har fattet lovlige
vedtak mot? Dette er udemokratisk, og samferdselsministeren må gripe inn. Vi
registrerer med glede at de største partiene i Moss bystryre, med Høyre og
Arbeiderpartiet i spissen, har skrevet brev til Solvik-Olsen og krevd at
tilleggsutredningen stanses. Denne utredningen er sløsing med skattebetalernes
penger. Utfordringene som motorveien var tenkt å løse løses allerede med
prosjekter som ligger inne i regjeringens egen transportplan. Hvis de ser
gjenværende utfordringer, så kan de begrense tilleggsutredningen til lang
tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold. Det er også negative sider med et
slikt prosjekt, men de er tross alt mye færre.
Jørn Roald Wille, Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
Monica Skeide Glad, Nei til motorvei gjennom Mosseskogen
Jørgen Steen, Aksjon Nei til krysning av fjorden fra
Karljohansvern til Jeløy
Kommentarer
Legg inn en kommentar