Gå til hovedinnhold

Alle partier i Østfold sier nei til motorvei via Jeløy og Mosseskogen!

Dette er det svært gledelige resultatet av vår undersøkelse blant de fire øverste kandidatene på stortingslistene til partiene Ap, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, KrF, SV, Sp, MDG og Rødt. 

Kandidatene måtte svare på 7 spørsmål om fjordkrysning. Hovedresultatene viser følgende:
1) Ingen partier vil ha fjordkrysning via Jeløy og Mosseskogen.. 2) Mens H, FrP, V og KrF ønsker lang tunnel fra E6 til E18 eller bru nord eller sør for Moss, ønsker Ap, SV, Rødt, SP, MDG ingen motorvei over fjorden i det hele tatt. 3) Samtlige partier vil jobbe for at Nei til motorvei via Jeløy/Mosseskogen blir et punkt i erklæringen til en ny regjering. Dette er veldig veldig bra!



Spørsmålene som vi stilte var: 
1.    Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden?
2.    Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”?

Hvis du svarte NEI på spørsmål 1, er du ferdig. Hvis JA på spørsmål 1, vennligst fyll inn svar på spørsmålene nedenfor:
3.    Bør en slik fjordkrysning plasseres mellom Moss og Horten?
4.    Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at en eventuell fergefri forbindelse bygges via Jeløy og Mosseskogen, til tross for at samtlige partier i Moss har avvist dette?
5.    Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at det bygges lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold?
6.    Vil du heller at bru/tunnel bygges lenger sør eller nord enn Moss? Hvis ja, spesifiser: …………...
7.    Kan du godta en fjordkrysning kun med vei, altså uten at det bygges jernbane.





Nedenfor følger svarene fra det enkelte parti. 

Arbeiderpartiet 
1.    Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? NEI
2.    Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA

Østfold Arbeiderparti er enig med bystyret i Moss og med Moss Arbeiderparti om å si nei til det foreslåtte/eksisterende konseptet om bro over fjorden ved Moss – Horten. For oss er det uaktuelt å gå inn for en fjordkryssing som ikke muliggjør jernbane. Vi har pekt på en kryssing ved Hurum hvor dette lar seg gjøre. Vi anser uansett det eksisterende konseptet for dødt da det ikke er videreført i den nylig vedtatte nasjonale transportplan. Dersom dette skulle bli aktuelt på nytt som en følge av Vegvesenets utredninger vil vi være aktive for å sikre Moss og Østfold sine interesser inn i dette. Vi har ikke inntrykk at dette er et oppdrag som er høyt oppe på agendaen til statens vegvesen. Vi følger aktivt opp fremdriften. På RV19 og mulighetene for mer bærekraftige løsninger når det gjelder fergedrift. Selv om de nye fergene er mange ganger bedre enn de gamle, så er det mulig å forbedre disse så snart teknologien er tilgjengelig. Motorene i de nye fergene kan skiftes ut/bygges om til EL. En er ikke nødvendigvis avhengig av ny konsesjonsrunde for å få mer bærekraftige løsninger her.

Høyre

1.     Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden?
JA, men ikke over (men tunnel) om det blir i området Moss-Horten.
2.     Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder
 en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”?
JA. Men dette er nok ikke den type sak som vil komme med i en slik erklæring. Men jeg vil jobbe for å innfri formuleringen over.
Hvis du svarte NEI på spørsmål
 1, er du ferdig. Hvis JA på spørsmål 1, vennligst fyll inn svar på spørsmålene nedenfor:
3.     Bør en slik fjordkrysning plasseres mellom Moss og Horten?
Den bør plasseres i området sørspissen av Hurumlandet - i nye Moss kommune. Bro er kun alternativ i det nordre alternativet der fastlandet ligger høyrt. Lenger sør må det være tunnel.
 Hvis JA på spørsmål 3:
4.     Kan du godta at en eventuell fergefri forbindelse bygges via
 Jeløy og Mosseskogen, til tross for at samtlige partier i Moss har avvist dette?
Nei!
 Hvis JA på spørsmål 3:
5.     Kan du godta at det bygges lang tunnel fra E6 i Østfold til
 E18 i Vestfold?
Ja.
6.     Vil du heller at bru/tunnel bygges lenger sør eller nord enn Moss? Hvis ja, spesifiser:
 Se svar på spm 3.
7.     Kan du godta en fjordkrysning kun med vei, altså uten at det bygges jernbane.
Ja, men ønske er en kombinert forbindelse.

Fremskrittspartiet
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? JA
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA

Hvis du svarte NEI på spørsmål 1, er du ferdig. Hvis JA på spørsmål 1, vennligst fyll inn svar på spørsmålene nedenfor:
3. Bør en slik fjordkrysning plasseres mellom Moss og Horten? IKKE NØDVENDIGVIS, MEN MELLOM VESTFOLD OG ØSTFOLD
4. Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at en eventuell fergefri forbindelse bygges via Jeløy og Mosseskogen, til tross for at samtlige partier i Moss har avvist dette? NEI
5. Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at det bygges lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold? JA
6. Vil du heller at bru/tunnel bygges lenger sør eller nord enn Moss? Hvis ja, spesifiser: AVVENTER UTREDNING
7. Kan du godta en fjordkrysning kun med vei, altså uten at det bygges jernbane. JA

Venstre
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? JA
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA

Hvis du svarte NEI på spørsmål 1, er du ferdig. Hvis JA på spørsmål 1, vennligst fyll inn svar på spørsmålene nedenfor:
3. Bør en slik fjordkrysning plasseres mellom Moss og Horten? NEI
4. Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at en eventuell fergefri forbindelse bygges via Jeløy og Mosseskogen, til tross for at samtlige partier i Moss har avvist dette? NEI
5. Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at det bygges lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold? NEI
6. Vil du heller at bru/tunnel bygges lenger sør eller nord enn Moss? Hvis ja, spesifiser: JEG ØNSKER AT DET SKAL BYGGES BRO ELLER TUNELL MELLOM VESTBY OG HURUM SAMT MELLOM VESTFOLD OG HURUM
7. Kan du godta en fjordkrysning kun med vei, altså uten at det bygges jernbane. NEPPE

KrF
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? JA
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA

Hvis du svarte NEI på spørsmål 1, er du ferdig. Hvis JA på spørsmål 1, vennligst fyll inn svar på spørsmålene nedenfor:
3. Bør en slik fjordkrysning plasseres mellom Moss og Horten?
4. Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at en eventuell fergefri forbindelse bygges via Jeløy og Mosseskogen, til tross for at samtlige partier i Moss har avvist dette?
5. Hvis JA på spørsmål 3: Kan du godta at det bygges lang tunnel fra E6 i Østfold til E18 i Vestfold?
6. Vil du heller at bru/tunnel bygges lenger sør eller nord enn Moss? Hvis ja, spesifiser: Lenger nord. Ei bru bør plasseres slik at den kan betjene noe av trafikken som i dag benytter Moss- Horten, og den som benytter RV 23 – Oslofjordtunnelen. Det aller viktigste er å legge opp til en framtidsretta løsning for å kanalisere gjennomgangstrafikken fra vestsida av Oslofjorden utenom Oslo- eller en ring 4 om du vil.
7. Kan du godta en fjordkrysning kun med vei, altså uten at det bygges jernbane. Fra vår side er det ikke ønskelig.

SV
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? NEI
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA

Merknad: SV er det eneste partiet som har nei til motorvei over Oslofjorden som del av det nasjonale partiprogrammet til stortingsvalget.

Sp
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden?
Nei, ikke prioritert nå.
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”?
Ja, men en regjeringserklæring pleier først og fremst å omhandle politikk som ønskes gjennomført.

MDG
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? NEI
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA


Rødt
1. Vil du at det skal bygges en fergefri forbindelse over Oslofjorden? NEI
2. Vil du jobbe for at en eventuell regjeringserklæring hvor ditt parti deltar inneholder en formulering av typen “Det skal ikke bygges bro eller tunnel fra Karljohansvern til Jeløy og Mosseskogen”? JA





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...