Gå til hovedinnhold

Wiborgs gavepakke

(Debattinnlegg i Moss avis og Fredrikstad blad, 26.02.2015)

Etter at Arild Svenson i forrige uke slet med å forklare hvorfor FrP sier ja til fjordkrysning via Jeløy og Mosseskogen var det tirsdag Erlend Wiborgs tur. Innlegget sto på trykk i Moss avis dagen etter at FrP har blitt overkjørt i bystyret. Vi velger å tolke innlegget i lys av det. Innlegget inneholder imidlertid en rekke løse, udokumenterte påstander og feil som må kommenteres.
Wiborg skriver at regjeringen endelig stiller opp med en ”gavepakke” på 40-60 milliarder kroner. Dette er feil og foregriper prosessen videre. Regjeringen har oss bekjent ikke tatt stilling til saken. Denne regjering har aldri hatt den på sitt bord. Nå pågår det en offentlig høring parallelt med en kvalitetssikring (KS1) av prosjektet. Først etter dette skal regjeringen se på saken og til slutt ta stilling, da i konkurranse med andre samferdselsprosjekter over hele landet.. Hvis de allerede har bestemt seg, før høringsuttalelser og KS1 foreligger, så er det oppsiktsvekkende. Vi ber derfor samferdselsministeren klargjøre dette.


Videre glemmer Wiborg to forhold ved det han kaller gavepakken. Det ene er konsekvensene. Hele Moss er enige om at konsekvensene for bl.a. næringslivet, boligområdene og friluftsområdene er for store. Bare ikke FrP. Og når Wiborg bruker ordet gavepakke, så tyder dette på at han tror dette er noe vi får gratis. Dette er helt urealistisk. I følge Statens vegvesen kan vi nøkternt sett vente oss at 22 mrd av kostnadene skal dekkes inn ved bomstasjoner i Moss og Horten. Dette er 10-20 ganger så mye bompenger som i Mossepakka som mange er redd for vil gi mye bomstasjoner i byen…
Ved en bru eller tunell løsning over Jeløya, hevder Wiborg at Jeløyabeboere som skal til E6 vil spare 15 minutter ved å kjøtre inn på den nye veien ved Rosness. Et vegkryss på Rosness vil endre infrastrukturen på Jeløya dramatisk, og det vil bli behov for en firefelts vei over Jeløya for å få unna denne trafikken. Hvor skal den veien ligge og hvem skal finansiere den, det ligger nemlig ikke inne i prosjektet til Statens Vegvesen. Er dette også en gavepakke for Moss?
Så peker Wiborg på at fjordkrysning endelig skal løse trafikkproblemene gjennom byen. Dette er pussig. Har Wiborg glemt at hans egen regjering allerede før jul har vedtatt at det skal bygges to tunneler for å ta trafikken fra ferja og ut av byen? Dette prosjektet koster 3,2 mrd kroner. Mener Wiborg at vi skal bruke 60 mrd kroner for å løse en utfordring som egentlig bare koster 3,2 mrd kroner? Man bygger ikke bru til Horten som gir tidobling av trafikken for å løse trafikkproblemene i Moss. Riksvei 19 løser de problemene Moss har med fergetrafikken. Bru eller tunellløsning vil kun være et gode for de som skal kjøre igjennom Moss, ikke for oss som bor her. Derfor har nå det politiske flertall, uten Frp, vedtatt en langtunell under Oslofjorden som påvirker Moss i liten grad.
På tross av tøyset fra Wiborg og hans menn og kvinner har heldigvis Moss bystyre kommet med et framoverlent vedtak som sier nei til de mest ødeleggende løsningene. Vi forventer at Wiborg, Leirstein, Bramo, Svenson & co nå lojalt følger bystyrets vedtak. Vi forventer at de sammen med resten av Moss jobber for å stanse utredningen av de to foreslåtte alternativene og heller jobber for en langtunnel, hvis de på død og liv vil ha en tunnel. Kan vi få et enkelt ja eller nei til dette?

Aksjon Nei til fjordkrysning via JeløyJørn Roald Wille
Gisle Haakonsen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...