Nedenfor samler vi høringsuttalelser fra kommunene:
Moss kommune
1. For Moss kommune er det viktigste tiltaket at rv 19
legges i tunnel og at ferjeleiet flyttes som anvist i utkast til sentrumsplan
for Moss. Vi støtter derfor løsningen med et forsterket og miljøvennlig
ferjesamband for kryssing av Oslofjorden. Av hensyn til byutviklingen i Moss og
en effektiv utbygging av transportsystemet med nytt dobbeltspor,
jernbanestasjon og veg/havn, krever Moss kommune at planleggingen og
utbyggingen av rv 19 kommer i gang raskt og koordineres i forhold til jernbaneutbyggingen.
2. De skisserte bro- og tunnelløsningene over Oslofjorden og
Mossesundet er i sterk konflikt med natur-, og kulturverdier, landskap,
friluftsliv, folkehelse og byutvikling hvilket ikke kan aksepteres.
3. Av klimahensyn må jernbane legges til grunn i den
langsiktige løsningen for kryssing av Oslofjorden. Det er viktig å få mer av
godset over fra vei til sjø og bane. En jernbaneforbindelse over fjorden må
derfor legges til grunn videre i prosessen og bør sees i sammenheng med den
nasjonale godsutredningen og KVU for terminalstruktur i Oslofjorden. Moss
kommune mener derfor at Hurum-sør alternativet må være med i den videre
utredningen.
4. Moss kommune støtter videre arbeid med en fergefri
forbindelse og ser positivt på at nasjonale myndigheter endelig er i gang med
en erstatning for fergetrafikken Moss – Horten. Det er viktig at natur-,
landbruks- og kulturminnemyndighetene tas med tidlig i den videre
planleggingen, slik at hensynet til viktige landskap, kulturmiljøer, jordvern
og biologisk mangfold blir godt ivaretatt.
Horten kommune
Horten kommune støtter ikke en videre utredning av K3
(Bru Moss – Horten) alternativet slikt det foreligger. Alternativet vil slik
Horten kommune ser det gi varige og uopprettelige skader for verneverdige
områder på Karljohansvern, med Hortenskogen og Horten sentrum. Horten kommune
støtter heller ikke videre utredning av K4 (tunnel Moss-Horten) slik det er
skissert. Fremtidige utredninger med tunnelalternativ forutsetter
jernbaneløsning.
Horten kommune støtter en videre utredning av K1 (ferge) som
en langsiktig løsning for kryssing av Oslofjorden ved korridoren Horten-Moss.
Horten kommune anser utredningene vedrørende en fremtidig
kryssing av Oslofjorden som et generasjonsprosjekt (30-60 år). Horten kommune
stiller som krav for videre utredning at klima og miljøhensyn er førende. Det
er viktig å få mer gods over fra veg til sjø og bane. En jernbaneforbindelse
over fjorden forutsettes som en del av en eventuell broforbindelse.
Jernbaneforbindelse skal derfor vurderes videre og sees i sammenheng med den
nasjonale godsutredningen og KVU for terminalstruktur i Oslofjorden.
I all videre utredning må de negative virkningene på
nærmiljø, naturmiljø og kulturmiljø ved Karljohansvern og i Hortenskogen
unngås. Ved et eventuelt broprosjekt må det finnes løsninger for innlandføring
som ikke påvirker Horten kommune negativt.
Natur- og kulturminnemyndighetene må tas med tidlig i den
videre planleggingen, slik at hensynet til nasjonalt viktige landskap,
kulturmiljøer og biologisk mangfold blir godt ivaretatt.
Trafikkanalysen som foreligger med det foreslåtte
broalternativet viser at det ikke vil bli en nevneverdig trafikkøkning retning
sørover til kontinentet, dermed er en av hovedmålsettingene med en
tverrforbindelse ikke innfridd. En eventuell ny fremtidig kryssing av
Oslofjorden må legge til rette for å knytte regionen, herunder arbeidsmarked,
næring og transport mot Europa. Analysen av regionale virkninger må synliggjøre
det fulle potensialet for regionforstørring. En fast forbindelse i ytre Oslofjord
vil skape i et felles arbeids-, bolig- og servicemarked med 600 000 innbyggere
i et flerkjernet byområde. Dette perspektivet bør vektlegges i den videre
utredning.
En eventuell videre utredning skal gå som et ekstraordinært
prosjekt, en slik utredning skal ikke gå på bekostning av andre viktige
samferdselsprosjekter i Vestfold.
Alternativ K2 Hurumforbindelsen med kombinasjon jernbane og
veg bør utredes videre.
Rygge kommune
1. Rygge kommune støtter anbefalingen om å forkaste alternativ for fastforbindelse via Rygge kommune.
2. Rygge kommune støtter anbefalingen om å prioritere K1; utvikling av et forbedret fergetilbud på kort sikt, og at riksveg 19 gjennom Moss bygges ut som anbefalt i KVU for hovedvegsystemet i Moss og Rygge.
3. Rygge kommune støtter ikke anbefalingen om videre utredning av ny fastforbindelse mellom Moss og Horten. Rapporten viser til klare målkonflikter der ny fastforbindelse Moss - Horten vil være i strid med en av hovedmål-setningene om et miljøvennlig transportsystem. En broforbindelse vurderes å ha begrenset betydning for antall arbeidsplasser i Mosseregionen. I tillegg vil en ny fastforbindelse kunne medføre stor trafikkbelastning og miljøulemper lokalt.
Rygge kommune
1. Rygge kommune støtter anbefalingen om å forkaste alternativ for fastforbindelse via Rygge kommune.
2. Rygge kommune støtter anbefalingen om å prioritere K1; utvikling av et forbedret fergetilbud på kort sikt, og at riksveg 19 gjennom Moss bygges ut som anbefalt i KVU for hovedvegsystemet i Moss og Rygge.
3. Rygge kommune støtter ikke anbefalingen om videre utredning av ny fastforbindelse mellom Moss og Horten. Rapporten viser til klare målkonflikter der ny fastforbindelse Moss - Horten vil være i strid med en av hovedmål-setningene om et miljøvennlig transportsystem. En broforbindelse vurderes å ha begrenset betydning for antall arbeidsplasser i Mosseregionen. I tillegg vil en ny fastforbindelse kunne medføre stor trafikkbelastning og miljøulemper lokalt.
Kommentarer
Legg inn en kommentar