Vi har avgitt følgende høringsuttalelse til Statens vegvesens konseptvalgsutredning (KVU) om kryssing av Oslofjorden (rev. 27.02.2015):
Høringsuttalelse fra Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
Aksjon Nei til
fjordkrysning via Jeløy er en tverrpolitisk folkeaksjon som samler 4400
personer. Vi jobber mot fjordkrysning via Jeløy og Mosseskogen fordi
konsekvensene ved slike alternativer blir for store for natur- og friluftsliv,
bo- og levemiljøer og næringsliv.
Vår hovedkonklusjon er todelt:
1.
De to anbefalte konseptene bru og tunnel
Horten-Moss må legges døde og videre utredning av disse må opphøre.
Konsekvensene både for natur, befolkning, en helhetlig byplanlegging, samt næringsliv
er for store. En videre utredning av disse konseptene vil skape stor usikkerhet
for befolkningen, for eiendomsprisene og får næringslivet.
2.
Konsept K1 Forbedret fergetilbud må realiseres
uansett. Dette vil, i kombinasjon med at riksvei19 legges i tunnel under Moss,
løse byens umiddelbare trafikale problemer.
Vi merker oss at Moss bystyre og Horten kommunestyre i sine
møter 23. februar har sagt nei til både bru og tunnel mellom Horten og Moss i
de foreslåtte konseptene, altså K3 og K4. Konsekvensene er rett og slett for
dramatiske. Vi merker oss også at Rygge også avviser både bru og tunnel og at Vestby
kommune trolig gjør det samme. Regjeringen har vært opptatt av at man ofte vet
best lokalt hvor skoen trykker. Vi forventer at regjeringen i denne saken hører
på lokale myndigheter og legger K3 og K4 døde så raskt som overhode mulig. Bare
på den måten kan usikkerheten for boligeiere, næringsliv osv i Moss fjernes.
Først da kan man også stå sammen om planlegging av andre og mer spiselige
løsninger.
Vårt høringsinnspill baserer seg på grundig gjennomgang av
hovedrapporten og underlagsrapporter. Vi begrunner vår konklusjon i konkrete
funn i rapportene, mangler i rapportene, krav fra Samferdselsdepartementet til
KVU og i annen relevant faktainformasjon, for eksempel fra Fylkesmannen i
Østfold.
1. Moss- fra industriby til transittby?
Moss er en by i rask utvikling og har i mange år jobbet med
å omstille seg fra en industriby og mot en framtidig kunnskapsby. Utviklingen
skjer raskt og en helhetlig byplanlegging må skje nå når jernbanen legges under
bakken og riksvei 19 skal legges i tunnel. Dette åpner store muligheter for
byen. Med en fjordkrysning vil vi derimot reduseres til en transittby for
tungtransport. Basert på de vurderingene som ligger til grunn i rapporten kan
vi ikke se at dette prosjektet skal gi Moss en merverdi. Vi vil i det videre
peke på hvilke følger de to anbefalte konseptene vil få for både lokalt og
nasjonalt.
1.1 Bru over Mossesundet vil ha dramatiske effekter for næringslivet
Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy har pekt på det
faktum, som prosjektleder Anders Jordbakke har innrømmet, at brua som er
foreslått over Mossesundet er lavere enn det Kystverket har anbefalt.
Kystverket og Aker Solutions har anbefalt 54 meter fri seilingshøyde for å få
inn de største skipene. SVV har foreslått en bru på 32 meter. Årsaken til dette
er for å komme seg raskt inn i tunnel i fjellet på begge sider av Mossesundet.
Boligområdet på Mosseskogen ligger for eksempel på 50 meters høyde, slik at en
høyere bru ville ført til at veien måtte gå i dagen gjennom boligområdet.
Den foreslåtte brua vil være så lav at det er risiko for at
Aker Solutions må legge ned. Aker Solutions trenger ikke flere hindringer for
driften i Moss. Vi er redde for at usikkerhet om fremtiden her setter
arbeidsplasser på spill.
Videre vil en så lav bru hindre nyetableringer. Tanken bak
fjordkrysning er blant annet å gi muligheter for næringslivet. Noen av disse
mulighetene kan tenkes å være industri som trenger frakt på skip. En bru over
Mossesundet vil effektivt stanse alle slike nyetableringer.
Videre vil bru også hindre ”fornøyelsesskip” og hindre for
eksempel seilskuter å komme til Moss. Skipet Gøtheborg, som har vært på besøk i
Moss noen ganger, krever en seilingshøyde på 47 meter.
Vi mener også at det er meget viktig med gode
friluftsmuligheter og bomiljøer, for å få nye bedrifter til å etablere seg i
Moss. Som vist over, vil de forslagene
som foreligger fra SVV i stor grad ødelegge viktige friluftsområder og
boområder i byen. Og vil således kunne
ha en negativ påvirkning for næringsutivkling i Moss. Dette poenget er ikke omhandlet i KVU’en.
1.2 Gir usikkerhet i eiendomsmarkedet og for byutvikling
Vi har pekt på at videre utredning av alternativene K3 og K4
betyr minst 30 år med ulemper for Moss før eventuelle fordeler kommer. Dette
begrunnes som følger: Først kommer minst 10 år med planlegging som vil gi stor
usikkerhet for utviklingen av byen, så 5 år med anleggsvirksomhet som vil bli
nesten ulevelig for oss, før det kommer 15-20 år med bompengeinnkreving som
altså gjør at ingen Mossinger vil bruke brua i følge Statens vegvesen.
I planleggingsfasen vil vi se usikkerhet og forfall i det
som inntil nå var sentrale utviklingsområder. Er det trolig at Høegh eiendom
vil investere i Kongsåsen når det blir et gigantisk veikryss ved Verket skole?
Hva skjer med Petersontomta som nå får direkte utsikt til en vei med tre ganger
så mye trafikk som det vi har gjennom byen i dag? Hva skjer med de som har
kjøpt bolig på Røysåsen og det som eiendomsmegleren har kalt Perlebukta
(Rosnesjordet)? Vi har alle sett forfallet som har preget området rundt
jernbanestasjonen etter at planene om nytt dobbeltspor gjennom Moss skulle blir
realisert rundt år 2000. Mer enn 15 år etter er prosjektet fortsatt under
planlegging og området sterkt preget av forfall.
I anleggsfasen vil Moss bli det som Teknisk ukeblad nylig
kalte et ”anleggsområde av episke dimensjoner”. I fem år vil tusenvis av
lastebiler frakte stein og masse gjennom våre gater. Det vil ikke bli til å
leve med. Etter ferdigbygging og etter bompengeperiodens utløp vil Mossinger eventuelt
begynne å bruke brua. Da har det gått 30-40 år, hvis utbyggerne er heldige,
altså rundt år 2050.
Moss har i 2014 vært inne i en positiv utvikling preget av
stor optimisme. Det ser ut som om vi endelig skal få en løsning på både
jernbane og riksvei 19 som frigjør attraktive arealer til byutvikling,
Petersonområdet blir spennende og kan gi vekst for næringslivet og nytte for
befolkningen, Moss sitt omdømme i Norge stiger og eiendomsmeglerne spådde at
”Moss er det nye store”. Etter at SVV la fram sin rapport har vi sett det
motsatte. Eiendomsmeglerne har måttet prise ned leiligheter i Perlebukta/Rosnes
med 700 000,-,
fra 4,2 til 3,5 millioner kroner. Dette gir usikkerhet hos investorene og det
gir problemer for vanlige innbyggere som skal selge bolig.
Denne usikkerheten kan bare fjernes ved å legge K3 og K4
døde.
1.3 Overraskende små ringvirkninger
Transportøkonomisk institutt peker i sin underlagsrapport på
overraskende små ringvirkninger av en Oslofjord-krysning. De skriver: ”Sammenlignet med andre nyere norske studier
av netto ringvirkninger (mernytte), så er den modellberegnete netto
ringvirkningen av ny Oslofjordkryssing lav.” Videre står det at ”Den beregnede netto ringvirkningen av ny
Oslofjordkryssing blir dermed i nedre del av intervallet av lignende
beregninger både nasjonalt og internasjonalt.”
Videre viser en annen underlagsrapport at antall sysselsatt
i Moss kun vil øke med opp mot 400 sysselsatte. På grunn av omtalte effekter
ved mulig nedleggelse av Aker Solution og usikkerhet rundt andre investeringer
i Moss (og Horten) er det usikkert om antall sysselsatte ved en slik utbygging
vil ende i pluss eller minus.
Når det gjelder ringvirkninger, så er det også verdt å ta en
kikk på Drøbaktunnelen. Hvilken effekt har denne hatt på næringslivet på Hurum?
Svaret er ingen. Sødra Cell Tofte er lagt ned, og det er null effekt. Hvorfor
skal en fjordkrysning ha større effekt på Moss og Horten?
1.4 Varige inngrep i store verneområder av nasjonal verdi
I oppdraget som ble gitt i forbindelse med KVUen ble det
formulert som absolutte krav til konseptene:
·
Alle konsepter med bru skal ha seilingshøyde i
hovedleden på minimum 72 meter i et seilingsløp med bredde på 750 meter eller
to løp med bredde 350 meter. Dette er nødvendig for at de største cruiseskipene
skal kunne seile inn til Oslo.
·
Konsepter skal ikke gi varige inngrep i
landskapet i store, nasjonale verneområder.
I tillegg skal konseptene vurderes ut fra følgende krav:
•
Bruer over Oslofjorden bør tilfredsstille
Kystverkets anbefalte seilingshøyder også utenfor hovedleden.
•
Faste forbindelser bør ikke gi dårligere tilbud
til syklister enn i dagens transportsystem over Oslofjorden.
Statens vegvesen trekker i sin anbefaling fram som en fordel
ved brukonseptet at det er positivt for gående og syklende at de kan bevege seg
uhindret over brua. Dette forutsetter imidlertid at det bygges inn sykkelveibru
fra den kunstige øya ved Gullholmen og over til Gullholmsundet. Gullholmsundet
ligger innenfor Søndre Jeløy landskapsvernområde. Fra Gullholmsundet vil det
måtte lages en tre meter bred sykkelvei opp til nærmeste vei, trolig til Bjørn
Bjørnstads vei. Dette deler Søndre Jeløy landskapsvernområde i to deler. Det er
vanskelig å hevde at dette ikke bryter med kravet til KVUen om å ikke få varige
inngrep i de store nasjonale verneområdene.
KVUen gjør videre et poeng av at det er mulig å få til en
kollektivløsning direkte i land fra de kunstige øyene. Dette ville selvsagt
medføre ytterligere veianlegg i de samme områdene, noe som er helt uaktuelt og
ville bryte helt med vernet.
1.5 Store konsekvenser for Røysåsen og Mosseskogen
Som nevnt over vil en høyere bru over Mossesundet føre til
vei i dagen gjennom boligfeltet. Det er uansett lagt opp til at brua skal komme
inn i eller nær fornminnene på Røysåsen og i umiddelbar nærhet til
friluftsområdet på Mosseskogen. Flere interesser har ivret for vern av
Mosseskogen. En veiløsning nær dette vil åpenbart være i konflikt med både
fornminner, naturverdier og friluftsinteresser.
Hvis det lykkes å legge veien i tunnel under boligområdet på
Mosseskogen, vil den uansett komme ut igjen i god tid før Tykkemyr. Slik det er
lagt opp til fra SVV vil dette berøre deler av boligfeltet på Mosseskogen
direkte ved at boliger for eksempel i Jutulveien og nærliggende områder må
rives. En slik motorvei i umiddelbar nærhet av resterende boligområde vil
åpenbart gi store negative konsekvenser. Verket skole vil bli omringet av
motorveier, med Innfartsveien på den ene siden og fjordkrysning på den andre.
1.6 Tap av friluftsområder og natur
En løsning som skissert i anbefalingen fra SVV vil medføre
ødeleggelse av to eller tre friluftsområder ved valg av henholdsvis bru eller
tunnel. Begge løsningene vil sette både Mosseskogen og skogsområdene ved Rosnes
i fare.
Rosnes: Selv den lave brua over Mosseskogen vil i
følge KVU medføre dagtrase gjennom deler av skogen på Rosnes. Dette området er
kjent for sine fornminner og sin edelløvskog. I området er det en sjelden
forekomst av bøkeskog. Ordet bøkeskog er ikke nevnt med et ord i utredningen
eller underlagsrapporter. Hele Jeløy er et svært spesielt område, selv de
områdene som ikke er vernet. En slik løsning vil være dramatisk.
På Rosnestangen er det en fin, liten badestrand, rett nord
for det nye boligfeltet Perlebukta. Stranda blir liggende rett ved brua og
mister åpenbart sine kvaliteter, selv om stranda ikke får direkte inngrep.
Mosseskogen er et svært viktig skogsområde for nordre
bydel. Vi overlater til andre å beskrive kvalitetene her, men vil påpeke at
dette er et viktig friluftsområde for tusenvis av innbyggere. En bruløsning
over Mossesundet vil gi vedvarende støy inn i skogsområdene.
Søndre Jeløy landskapsvernområde: Dette områdets
kvaliteter er godt kartlagt gjennom vernet som ble innført under regjeringen
Willoch i 1983. Vernet har vært effektivt. Området er bevart slik det lå på
1970-tallet og er et svært viktig naturområde i nasjonal målestokk. Også for
omdømmet til Moss er området viktig. Vi vil påstå at Jeløy er uten sidestykke
det som bringer flest utenbys personer til Moss kommune og et område av stor
nasjonal verdi.
En bru med kunstig øy ved Gullholmen vil forringe de
kvalitetende dette området har, og selv om lnadskapsvernet ikke omfatter
fjorden på utsiden av Jeløya, mener vi at den vil bryte vernets intensjon,
siden det vil bli betydelig forurensning av støy, støv og eksos i
landskapsvernområdet. Som igjen vil
påvirke fugler, dyr, planter og mennesker som bruker dette område til
rekrasjon.
Som nevnt vil en løsning som foreslått av SVV gi direkte
inngrep i landskapsvernområdet, men det vil også gi betydelige støyplager i et
helt stille område. Gullholmsundet er en yndet badeplass om sommeren. Her vil
utsikten bli rett til den kunstige øya hundre meter lenger ute. Langs
Gullholmsundet går også kyststien. I et folkehelseperspektiv er også dette uheldig.
1.7 Støyplager
Det er ikke gjort noen vurdering av støysituasjonen, men det
er åpenbart at det vil bli betydelig støy både på Vestre Jeløy, ved Rosnes og
Røysåsen/Mosseskogen fra de 46000 bilene. Analyser fra TØI har tidligere vist
at det er usikkerheter om trafikktall og at slike trafikktall ofte
undervurderer reell situasjon. Støyplagen kan dermed bli verre enn man nå tror.
Støyen kastes inn både i helt stille natur- og
friluftsområder og i boligområder. I dag høres høyttalermeldinger fra danskebåten
inn på land ved Refsnes. Hvordan vil det bli når 46000 biler skal passere en
bru på samme sted? Jo, det vil bli betydelige støyplager.
Når det gjelder støy, så sier tilhengerne: ”Jammen om 30 år
vil alle biler være elbiler og de støyer jo ikke.” Dette er feil. Elbiler er
stillegående når de kjøres i byene i 20 km/timen. Når elbilene går i 80
km/timen har dekkstøy tatt over og de støyer akkurat like mye som andre biler.
2. Uklare vurderinger av Økonomien i prosjektet og usikkerhet knyttet til rapportens tallgrunnlag
Utover de interessene vi ivaretar lokalt ser vi også at det
er knyttet så store svakheter til økonomien i prosjektet at det er grunn til å
stille spørsmål ved realismen i prosjektet og samfunnsnytten.
2.1 Svært høy investeringskostnad
SVV
sier selv at dette prosjektet er halvveis et lokalt prosjekt og halvveis et
nasjonalt prosjekt (Folkemøtet 15.01.2015). Investeringskostnadene for
prosjektet er imidlertid i toppsjiktet selv for store nasjonale prosjekter. Mens
nytt dobbeltspor på Follobanen (Oslo-Ski) koster ca. 20 mrd. kroner og
Vestkorridoren (E18 Asker og Bærum) ca. 40 mrd kroner, kan prislappen for bru
over Oslofjorden bli 60 mrd kroner, i følge Statens vegvesen. Det sannsynlige
estimatet er 41,7 mrd kroner. Slike store prosjekter blir imidlertid aldri
realisert uten store overskridelser, og denne prissettingen er på et svært
tidlig stadium. Sannsynligheten er derfor stor for at brua får en prislapp på
60 mrd kroner eller kanskje mer. Statens vegvesen peker selv på noen av
usikerhetene i rapporten og skriver følgende: «Disse bergartene har derfor dårlig
stabilitet.
Løsmasseavsetninger
og leirlag vil dessuten kunne begrense mulighetene for å bygge fjelltunneler og
gi problemer med forankring og fundamentering av større konstruksjoner. De kan
gi store utfordringer ved bygging av bruer og tunneler».
Tabellen under er fra Aftenposten 10.2.2015
basert på Produkstivitetskommisjonens rapport, og viser eksempler på de
økonomiske overskridelsene ved noen store prosjekter:
Tunnelløsningen som er utredet har en pris på 19 mrd kroner,
altså mindre enn halvparten av kostnaden til bru. Både bru og tunnel har sine
fordeler og ulemper. Bare prisforskjellen tilsier at bruløsningen bør legges
død.
Statens vegvesens investeringsbudsjett for 2015 er på 7 mrd
kroner, for hele Norge. Selv med en betydelig økning av dette budsjettet vil en
fjordkrysning trolig aldri bli realisert. NHOs president Ulstein har for
eksempel pekt på at det er så store utfordringer andre steder enn i Osloområdet
som nå står for tur, for eksempel E39 (prislapp p minst 150 mrd kroner). Hvis man skal realisere intercityløsningen
(135 mrd), Vestkorridoren (40 mrd), fjordkrysning (60 mrd) og evt ny jernbane-
og T-banetunnel under Oslo, vil det ikke være midler til infrastruktur i resten
av landet.
2.2 Tunnel er dobbelt så nyttig for samfunnet
Den samfunnsøkonomiske analysen viser at K1, K3 og K4 er
samfunnsøkonomisk lønnsomme (Netto nytte), mens K2 Hurum har negativ netto
nytte. Betrakter man imidlertid netto nytte per budsjettkrone er
Hurumalternativet bare svakt negativt. Årsaken til at Hurum er negativ og
Moss-Horten er positive, er ikke bare forskjeller i investeringskostnadene
(Hurum er langt billigere enn bru Horten-Moss), men særlig antagelsene om trafikkgrunnlag.
Det å anslå trafikkgrunnlag for en fjordkrysning er åpenbart svært usikkert. Bladet
Samferdsel som Transportøkonomisk instituttt utgir har tidligere pekt på
mangler og usikkerheter ved slike trafikkanslag. Hvis trafikken over Hurum er
undervurdert og trafikken Moss-Horten er overvurdert ville konklusjonen kunne
blitt snudd helt på hodet. Vi ber om at konsulentene i Oslo economics som nå
gjennomfører sin KS1-analyse gjør sensitivitetsberegninger basert på langt
lavere trafikktall Moss-Horten og langt høyere ved Hurum.
Den samfunnsøkonomiske analysen viser at det er dobbelt
netto nytte for tunnel sammenlignet med bru. Jf. punktet over fremstår altså
bru som dobbelt så dyr, men bare halvparten så nyttig for samfunnet. Tar man
med investeringskostnaden, så fremstår brualternativet som helt urealistisk og
som noe man uansett ikke bør utrede videre, på grunn av nyttebetraktninger
alene.
2.3 De ikke-prissatte virkningene er undervurdert og er heller ikke blitt tillagt vekt i den samfunnsøkonomiske analysen
Det å gi en vurdering av ikke-prissatte virkningene i en
samfunnsøkonomisk analyse er ingen eksakt vitenskap. Det er en vurdering.
Videre skal denne vurderingen vektes mot de prissatte virkningene. Vil vil
påstå at SVV først har undervurdert de ikke-prissatte virkningene, for så å
unnlate å ta hensyn til dem i den videre analysen. SVV har nemlig anbefalt de
to konseptene som har størst prissatt nytte på tross av at det er åpenbare
negative konsekvenser ved løsningene. Den lokale motstanden er en indikator på
denne undervurderingen.
Undervurdering: Vi vil altså påstå at de
ikke-prissatte effektene undervurderes i delrapporten om disse. Det konkluderes
for eksempel med at for K3 Bru Moss-Horten bare er middels konfliktpotensial
med nærmiljø og friluftsliv og at det er lite konfliktpotensial knyttet til
naturmiljø, kulturmiljø og naturressurser. Denne vurderingen tar ikke inn over
seg:
·
at det faktisk er lagt opp til en sykkelvei
tvers gjennom landskapsvernområdet (for det er ikke nevnt i KVU).
·
At 46 000
kjøretøy i døgnet vil medføre et betydelig støynivå både i de stille områdene ved
Gullholmsundet (i landskapsvernområdet), ved Rosnes og Mossemarka, men også at
det vil gi vedvarende bakgrunnsstøy i boligområdene på hele vestre og østre
Jeløy og Mosseskogen.
Vestre Jeløy er Oslofjordens lengste
ubebygde kystlinje. Denne blir brutt av dette anlegget. Hva er verdien av det
tapet?
·
Det er en sjelden bøkeskog i skogsområdet ved
Rosnes der brua er tenkt landet. Dette er ikke omtalt i underlagsrapporten om
de ikke-prissatte effektene, så dette kjente trolig ikke SVV til.
·
At Jeløya er generelt rik på truede og sårbare
arter.
·
Det er lagt til grunn at veien kan legges i
tunnel under Mosseskogen og dermed har lite konfliktpotensial, selv om det er
teknisk umulig hvis Aker solutions skal overleve. En evt bru må bli høyere, men
da øker konfliktene med natur og boligområder… Det siste aspektet gjør at
vurderingen av ikke-prissatte virkninger er verdiløs.
Det er altså en viktig forutsetning i vurderingen av de ikke-prissatte
virkningene at brua over Mossesundet bare er 32 meter høy. Det er ikke utredet
konsekvenser av hva en bru på 54 meter vil være. En slik bru vil få
landkjenning over Nesveien på østre Jeløy, passere Mossesundet og trolig treffe
kulturminnene på Røysåsen før veien går videre i dagen. Det er åpenbart at
dette ville gi alvorlig konflikt med de fleste av de vurderte parameterne.
De ikke-prissatte effektene er ikke tillagt vekt: SVV
har som nevnt anbefalt de to konseptene som har høyest prissatt netto nytte, på
tross av at ikke-prissatte virkninger skal vektlegges i analysen. De
ikke-prissatte virkningene ser ikke ut til å være tillagt avgjørende vekt. Det
folkelige engasjementet på begge sider av fjorden viser at her er det store
verdier som det ikke er tatt hensyn til i analysen.
2.4 Urealistiske forutsetninger i den samfunnsøkonomiske analysen
På side 112 i KVU står det:
For K2
Hurumforbindelsen og K4 Tunnel Moss - Horten er det beregnet trafikk og
samfunnsøkonomi for en situasjon med bompenger. Dette gir stor nedgang i
trafikken og redusert netto nytte, spesielt for K4 der nesten alle korte,
lokale reiser prises bort. I mange transportanalyser er det stilt spørsmål om
modellen er for følsom for bompenger, men i dette tilfellet er taksten såpass
høy at det ikke er urimelig at den lokale trafikken ser ut til å forsvinne i
perioden med bompenger. Konsept K4 har ifølge beregningene fortsatt positiv
netto nytte.
Jf over har vi tidligere påpekt at den samfunnsøkonomiske
analysen overvurderer nytten av prosjektet. SVV oppgir selv at ved bompenger
synker trafikkgrunnlaget for brua fra 46000 til 23000, dvs nytten blir langt
lavere. SVV har gjort eksempelberegninger for K2 og K4, men av en eller annen
grunn ikke for K3. SVV hevder at nytten fortsatt vil være positiv. Vi skjønner
ikke hvordan de kan hevde det uten å ha gjort selve beregningen. I
eksempelberegningene er det etter hva vi skjønner brukt en bompengeandel på
48%. Dette er urealistisk lite i et så kostbart prosjekt. Større bompengeandel
reduserer trafikken og trafikantnytten ytterligere. Vi imøteser KS1-gruppens
vurdering av dette.
SVV har hevdet at deres beregninger er i tråd med håndboka,
og at effekter av finansieringsløsning skal tas med i beregningen i en senere
fase av prosjektet. Hvis det medfører riktighet, mener vi at håndboka må
revideres. Det er åpenbart at et prosjekt til mange titalls milliarder ikke
blir realisert uten bompenger. Det må legges inn realistiske forutsetninger i
samfunnsøkonomiske analyser for å få et realistisk svar.
2.5 Tidsbesparelsen er overvurdert
Årsaken til den høye trafikantnytten for en
Moss-Horten-løsning er at hvert kjøretøy sparer betydelige reisetid,
tidskostnaden er relativt høy i den samfunnsøkonomiske analysen og mange
kjøretøy gir da i sum stor nytte. Men blir tidsbesparelsen virkelig så høy som
anslått her? Vår påstand er at siden kapasiteten på E6 fra Oslo til Østfold
allerede er sprengt, vil 25000 nye biler inn på E6 (Statens vegvesens tall)
føre til stillestående kø over brua og mot E6 før E6 blir videre utbygd til 6
eller 8 felt. Hvis en slik kapasitetsøkning på E6 ligger inne i prosjektet, må
det synliggjøres som en investeringskostnad i analysen.
2.6 Usikre trafikktall
Det at enkelte av konseptene kommer ut som samfunnsøkonomisk
lønnsomme skyldes at det er forutsatt svært høy trafikk, særlig over
brukonseptet. SSV har anslått at trafikken over fjorden øker fra dagens 4000 på
ferja til 46618 med bru eller 39212 med tunnel. Dette er svært store tall. Som
vist til ovenfor er slike trafikkanslag usikre. Dette kan være for høyt og det
kan være for lavt. Det blir uansett trolig svært høye tall på grunn av nye
trafikkstrømmer fra vestsiden av fjorden og i retning Sverige og ikke minst
Oslo.
Det er forutsatt to selvstendige trafikkstrømmer over
fjorden. SVV forventer en dobling av trafikken i Oslofjordtunnelen (evt brua)
selv med en bru mellom Horten og Moss. Er dette realistisk?
2.7 Bruløsning for gående og syklende
Det trekkes fram i KVUen at en bru over fjorden vil være
positivt pga muligheter for gående og syklende. På grunn av vindforhold vil
brua være lite egnet. Selv i juni-juli, vil dette kunne bli umulig. KVU peker
også på at korte reiser med bil spiser av dagens reiser med gange og sykkel.
Man kan si at potensialet for gående og syklende er til stede, men det vil ikke
bli utløst. Vi mener at argumentet om en fjordkrysning som sykkelbru er søkt og
ikke kan tillegges vekt.
2.8 Hvorfor skal veien i det hele tatt opp på Jeløy?
Slik vi oppfatter det er det to grunner til at SVV har
foreslått en veiløsning via Jeløy over til Røysåsen:
1)
For å kunne føre veien i bru og med det slippe
de teknologiske utfordringene ved å forsere hovedforkastningen med tunnel
2)
For å beholde muligheten til å lage et lokalt
veikryss på Jeløy, som ville bedret samfunnsøkonomien i prosjektet (og gitt en
dramatisk forverret situasjon for Moss)
Vi vil peke på at uansett hva som velges må et lokalt kryss
på Jeløy for enhver pris unngås. Dette vil som det hevdes bedre
samfunnsøkonomien i prosjektet (det blir mer lønnsomt for nasjonen Norge), men
vil være helt ødeleggende for Moss som by. I følge SVV er omtrent halvparten av
trafikken lokal, noe som betyr 23000 kjøretøy i døgnet. Med en slik løsning vil
trolig de fleste av de lokale kjøretøyene velge å kjøre av motorveien på Jeløy.
Dette vil øke de lokale problemene dramatisk. Dette er konsekvenser som ikke er
prissatt eller som ikke i tilstrekkelig grad er priset inn i den
samfunnsøkonomiske analysen (for eksempel klima, jf Hagen-utvalget). Og selv
ved en riktig prising i den samfunnsøkonomiske analysen vil en slik løsning
være katastrofal for Moss (selv om den kan være bra for Norge). Hvis man antar
at 15000 av kjøretøyene vil svinge av på Jeløy og så bevege seg bort
Gimleveien, vil det i følge Statens vegvesens vegnormal bety at Gimleveien må
utvides til fire felt. Det betyr at hele husrekker langs veien må rives og en
dramatisk forverring av bokvaliteten i lokalmiljøet.
2.9 Andre momenter som må vurderes:
Ferskvannsbasseng: Vi har fått et tips om et ferskvannsbasseng
under Oslofjorden, jf. Veien og vi, nr 10/2011, side 27. Det må ikke legges opp
til løsninger som setter fremidens ferskvannsressurser i fare.
Lysforurensning: Brua vil være en kontinuerlig
lyskilde i landskapsvernområdet og på vestre Jeløy. Hva blir konsekvensene av
det?
Følgekostnader: Hva blir konsekvensene av 25000 biler
fra Vestfold som ikke er lokaltrafikk og dermed skal videre ut på E6 mot Oslo?
Det er allerede kø mot Oslo i denne korridoren og E6 er sprengt. Hva er
kostnaden ved ny utbygging av E6 mot sør og nord som følge av dette?
Hva med Horten? Selv om vi er en aksjon som jobber
for Jeløy og Mosseskogen, vil vi påpeke at konsekvensene ved de skisserte
løsningene også blir dramatiske for Horten, inkludert Hortensskogen og
Karljohansvern. Dette er en selvstendig grunn til at K3 og K4 må legges døde.
3. Konklusjoner: Hva bør gjøres videre?
3.1 Regjeringen må avvise videre utredning av K3 og K4
Som skissert over vil K3 og K4 være helt ødeleggende for
Mossesamfunnet. Vi har sannsynliggjort at selv en videre planlegging av disse alternativene
vil få dramatiske konsekvenser for Moss på grunn av usikkerheten som skapes i
de store utviklingsområdene. Derfor må regjeringen si aktivt nei til videre
utredning av K3 og K4 slik at all videre planlegging av disse konseptene
stanses.
3.2 K1 og ny riksvei 19 under Moss
Uavhengig av om man ønsker fjordkrysning eller ikke så kan
man forenes om at vi uansett trenger å forsere ny riksvei 19 gjennom Moss samt
få til et forbedret ferjetilbud. K1 bør dermed uansett realiseres og
regjeringen må sørge for å forsere arbeidet med ny riksvei 19 under Moss.
En slik løsning fjerner det meste av problemene for Moss
(ferjetrafikken) og øker nytten av en ferjeløsning. K1 er samfunnsøkonomisk
lønnsom og har lave investeringskostnader.
Moss 25. februar 2015
Aksjon Nei til
fjordkrysning via Jeløy
Jørn Roald Wille
Gisle Haakonsen
Daniel Giske
Siri Lothe
Kommentarer
Legg inn en kommentar