Vi forventer
stoppordre fra Solvik-Olsen
Statens vegvesen har bedt samferdselsminister Ketil
Solvik-Olsen om å få utrede en bro fra Horten til Moss. Prisen på broa er foreløpig
anslått til 74 milliarder kroner, dobbelt så mye som det dyreste veiprosjektet
i Nasjonal transportplan. En bro fra Horten til Moss vil binde opp midler
tilsvarende 8 ganger Statens vegvesens investeringsbudsjett for hele Norge.
Hvis dette bygges, så kan resten av Norge vinke farvel til sårt tiltrengte
veiprosjekter i årevis framover. Spørsmålet er om resten av Norge vil finne seg
i at Oslo-gryta tar alle veipengene.
Hvis man skal bygge Norges dyreste veiprosjekt, så bør det
være lønnsomt for samfunnet. I følge Oslo Economics er imidlertid ikke dette
prosjektet samfunnsøkonomisk lønnsomt. For hver krone som puttes inn i prosjektet,
så taper staten eller andre aktører penger.
Noen ganger bygger staten likevel ulønnsomme prosjekter,
fordi de er sterkt ønsket. En bro mellom Horten og Moss er ikke sterkt ønsket.
Begge vertskommunene sier nei til prosjektet, alle Østfolds
stortingsrepresentanter sier nei, fylkesmannen har sagt nei og det lokale
næringslivet sier nei. Konsekvensene for folk, næringsliv og natur er for store.
Men hvorfor dukket ideen til prosjektet opp hvis ingen vil
ha det? Dette prosjektet ble initiert lokalt i Østfold og skulle løse
trafikkutfordringene fergetrafikken påfører Moss. I tillegg skulle prosjektet
redusere næringslivets kostnader ved frakt av gods over fjorden. Disse utfordringene
løses nå gjennom tre tiltak: 1) Stortinget har vedtatt en løsning for
Drøbaktunnelen og veisystemet mot Drammen, 2) Stortinget har vedtatt at det
skal bygges en tunnel som leder fergetrafikken under Moss og fjerner køene, og
3) det har kommet tre nye moderne ferger som frakter folk og biler over fjorden
mye mer behagelig enn før.
En bro fra Horten til Moss er ikke ønsket, den er
forferdelig dyr og den skulle løse problemer som allerede løses på billigere
måter. Selv om det ikke er noe behov for motorvei, så har samferdselsministeren
likevel fått brev fra Statens vegvesen der de ber om å få utrede prosjektet
videre. Dette er oppsiktsvekkende og problematisk. Etter vårt syn bør det ikke
brukes mer av skattebetalernes penger til å utrede et prosjekt som åpenbart
ikke kommer til å bli bygd. Solvik-Olsen må derfor snarest gi stoppordre til
Statens vegvesen.
Gisle Haakonsen og Jørn Roald Wille
Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/vi-forventer-stoppordre-fra-solvik-olsen-1.1111613
Kommentarer
Legg inn en kommentar