Gå til hovedinnhold

Vi utfordrer Solvik-Olsen i Dagsavisen i dag

Vi forventer stoppordre fra Solvik-Olsen
Statens vegvesen har bedt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å få utrede en bro fra Horten til Moss. Prisen på broa er foreløpig anslått til 74 milliarder kroner, dobbelt så mye som det dyreste veiprosjektet i Nasjonal transportplan. En bro fra Horten til Moss vil binde opp midler tilsvarende 8 ganger Statens vegvesens investeringsbudsjett for hele Norge. Hvis dette bygges, så kan resten av Norge vinke farvel til sårt tiltrengte veiprosjekter i årevis framover. Spørsmålet er om resten av Norge vil finne seg i at Oslo-gryta tar alle veipengene.

Hvis man skal bygge Norges dyreste veiprosjekt, så bør det være lønnsomt for samfunnet. I følge Oslo Economics er imidlertid ikke dette prosjektet samfunnsøkonomisk lønnsomt. For hver krone som puttes inn i prosjektet, så taper staten eller andre aktører penger.

Noen ganger bygger staten likevel ulønnsomme prosjekter, fordi de er sterkt ønsket. En bro mellom Horten og Moss er ikke sterkt ønsket. Begge vertskommunene sier nei til prosjektet, alle Østfolds stortingsrepresentanter sier nei, fylkesmannen har sagt nei og det lokale næringslivet sier nei. Konsekvensene for folk, næringsliv og natur er for store.

Men hvorfor dukket ideen til prosjektet opp hvis ingen vil ha det? Dette prosjektet ble initiert lokalt i Østfold og skulle løse trafikkutfordringene fergetrafikken påfører Moss. I tillegg skulle prosjektet redusere næringslivets kostnader ved frakt av gods over fjorden. Disse utfordringene løses nå gjennom tre tiltak: 1) Stortinget har vedtatt en løsning for Drøbaktunnelen og veisystemet mot Drammen, 2) Stortinget har vedtatt at det skal bygges en tunnel som leder fergetrafikken under Moss og fjerner køene, og 3) det har kommet tre nye moderne ferger som frakter folk og biler over fjorden mye mer behagelig enn før.

En bro fra Horten til Moss er ikke ønsket, den er forferdelig dyr og den skulle løse problemer som allerede løses på billigere måter. Selv om det ikke er noe behov for motorvei, så har samferdselsministeren likevel fått brev fra Statens vegvesen der de ber om å få utrede prosjektet videre. Dette er oppsiktsvekkende og problematisk. Etter vårt syn bør det ikke brukes mer av skattebetalernes penger til å utrede et prosjekt som åpenbart ikke kommer til å bli bygd. Solvik-Olsen må derfor snarest gi stoppordre til Statens vegvesen.

Gisle Haakonsen og Jørn Roald Wille

Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/vi-forventer-stoppordre-fra-solvik-olsen-1.1111613 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Blir Jeløy reddet av regjeringsforhandlingene?

Regjeringensforhandlingene starter i dag på Hotell Jeløy radio, et hotell som er rivningstruet av et forslag til motorvei som ligger på regjeringens bord. Vi krever at stans av dette prosjektet legges inn i regjeringserklæringen. Statens vegvesens planer om bygging av en foreslått motorvei fra Karljohansvern i Horten til Jeløy og Mosseskogen i Østfold ligger på regjeringens bord. Ifølge Tønsbergs blad skal de avgjøre motorveiens fremtid i første kvartal 2018. Hvis motorveien bygges, vil det symbolsk nok trolig bety at Hotell Jeløy radio må rives og at landskapsvernområdet rundt ødelegges. Av et tjuetalls ulike mulige traseer foreslo Statens vegvesen i 2014 at det skal bygges bro eller tunnel fra Moss til Horten, tett på store befolkningskonsentrasjoner og svært nær viktige verneområder av nasjonal verdi. Dette prosjektet kan i følge Statens vegvesen koste opp til 74 milliarder kroner. Det er nesten dobbelt så mye som det største prosjektet i Nasjonal transportplan, Hordfast....

Debattinnlegg i Aftenposten m.fl.

Følgende sto på trykk i Aftenposten, Moss avis m.f. i februar 2016: Skrinlegg veiprosjektet mellom Horten og Moss Det er fortsatt uklart hva regjeringen og partiene på Stortinget mener om forslaget fra Statens vegvesen om å bygge bru eller tunnel fra Horten til Moss. Prosjektet kan koste over 70 milliarder kroner og vil dermed fortrenge andre og viktigere samferdselsprosjekter, hvis det blir bygget. Samtidig vil veien føre 46000 kjøretøy inn i bykjernen av de to byene hver eneste dag, den vil rasere boligområder, legge hindringer for næringslivet, ødelegge friluftsområder osv. Vi er kjent med at FrPs stortingsgruppe har vedtatt at de ønsker en avklaring for Moss-Horten innen ett år. Vi mener prosjektet er mer enn godt nok belyst til at avklaringen kan komme umiddelbart. Begge de berørte kommunene sier nei, fylkesmannen i Østfold sier nei, næringslivet i Moss sier nei og lokalbefolkningen sier nei. Til og med konsulentrapporten som regjeringen bestilte sa nei til bruløsningen. ...

Derfor kommer vi til å vinne fram i kampen mot motorveien!

En bro fra Horten til Moss kan koste over 80 milliarder kroner (2018-kroner). Dette nærmer seg 20 000 kroner på hver eneste nordmann fra Lindesnes til Kirkenes. En bro fra Horten til Moss koster 8-10 ganger Statens vegvesens årlige investeringsbudsjett. Bygges en slik fjordkrysning vil viktigere prosjekter over hele landet måtte stanses eller utsettes. Søndre Jeløy ble vernet av Kongen i statsråd under regjeringen Willoch. Vernet har vært vellykket. Jeløy er en perle med store nasjonale verdier. En fjordkrysning vil sette vernet av hele Søndre Jeløy i spill… En motorvei vil komme i eller tett på både landskapsvernområdet og naturreservater. Det er foreslått sykkel- og kollektivløsning gjennom vernede områder, selv om Samferdselsdepartementet satte som et absolutt krav at det ikke skulle være varige inngrep i slike områder. En bro vil få 47 000 biler i døgnet som sendes inn tett på Moss sentrum. Det vil gi støy over hele byen, både der folk bor og i friluftsområdene. Tr...